A puszta, mint jelkép
A puszta, a sivatag mindig is izgatta az ember fantáziáját. Egyrészt ijedelmei, veszélyei, másrészt csodás szépsége miatt. A sivatag a sivárság, az elhagyatottság, a magány és az elveszettség jelképe is, ahol ennek ellenére, ó csoda, itt-ott gyönyörű virág küzdheti fel magát a homokrétegeken át. A puszta azonban a világ megtagadását, a világ kihalását Is jelentheti. A pusztában aztán rá lehet találni valami oázisra, szinte szigetre is, az életet ajándékozó nedvesség forrására, mely menedéket nyújt az égető nap sugarai elől.
Azt mondják, hogy a Föld sok sivatagja egykor paradicsomi sétányokkal, parkokkal, virágoskertekkel volt tele. Mítoszok egy utolsó maradékról beszélnek az elmúlt dicsőség jeleivel. Sőt, a teremtés könyvében említett bibliai paradicsom is – úgymond – a századok és évezredek sivatagi homokja alatt nyugszik. Ma is vannak sivatagi népek, amelyek nemzedékről nemzedékre a sivatagot róják egy nehéz és kezdetleges élet hagyományokkal tűzdelt igája alatt, amely a csapatban kiirthatatlanul él. Miért? Mi láncolja ezeket a pusztához, a szárazsághoz a túlélésért folytatott szüntelen küzdelemmel?
A keringés
A sivatagok előrenyomulnak. Lassan belemarják magukat a termékeny területekbe. Az ember életmódja ezt még elő is segíti. A puszta fokozott hatalomra tesz szert, a sivatag él, környékét elerőtlenítette. Ami most az emberiség életterülete, azt egykor szintén legyőzi a sivatag, és már csak mítoszok maradnak meg belőle? Az ember a leromlott területeken később szintén paradicsomi területek mítoszait meséli-e utódainak, a gyönyörű lakott földekről már csak mesék adnak hírt? Ah, most ezeken a „paradicsomi területeken”, ezeken a „gyönyörű lakott területeken” élünk, és ismerjük létünk kőkemény valóságát. A „prédikátor” könyvének írója (vajon férfi volt-e, vagy nő) már időszámításunk előtt 500 évvel rámutatott, „nincsen új a nap alatt”: „FeIette nagy hiábavalóság, minden hibavalóság. Micsoda haszna van az embernek minden munkájában, mellyel munkálkodik a nap alatt? Egyik nemzetség elmegy, a másik eljő, a föld pedig mindörökké megmarad. És a nap feltámad és elnyugszik a nap, és az ő helyére siet, ahol ismét feltámad.
Siet délre és átmegy észak felé, körbe-körbe siet a szél és a maga keringéséhez tér vissza. Minden folyóvíz siet a tengerbe, mindazáltal a tenger mégis meg nem telik. Akármicsoda helyre folyóvizek siessenek, ugyanazon helyre térnek vissza. Minden dolgok mennyit fáradoznak, senki ki nem mondhatja. Nem elégszik meg a szem, látván, sem a fül nem teljesedik be hallásával. Ami volt, az ugyanaz, ami ezután is történik, és semmi új dolog nincsen a nap alatt. Van valami, amiről mondják, nézd ezt, új ez, régen volt már, száz esztendőkön át, melyek mielőttünk voltak. Nincs emlékezet az előbbiekről, azonképpen az utolsó dolgokról is melyek jövendők, nem lesz emlékezet azoknál, akik azután lesznek.”
A prédikátor könyvének írója alaposan átgondolta azokat a jelenségeket, amelyeket a mi életünk tényezőinek nevezünk. És éles következtetéseket von le. Ez az ember kereső. Megállapítja, hogy ha minden díszletet, kelléket, aranyfüstöt és firlefancot mellőzünk, akkor egy olyan puszta lét marad, mely körben kering. Ez egy sivatagi vándorláshoz hasonlít az élet pusztájában. Annak a természetnek a szüntelen keringése ez, amelyhez az ember is tartozik. Az ember is ennek egy részét képezi. Minden ember számára elkerülhetetlen, hogy értelmes gondolkodási képessége hatására és gazdag tapasztalata alapján, amelyet számtalan ismétlés jellemez, egyszer kivonuljon a pusztába. Ha ugyanis minden, minden hiábavalóság a lélek gyötrelmévé válik, akkor az ember kereső lett, aki a világot és a dolgok minden mozdulatát pusztaságnak tapasztalja. A világ csak keveset, vagy semmit sem mond már neki. Belsőleg elidegenedik a társadalomtól, mert mélységes vágy keletkezett benne, amelyet az élet kertjének egyetlen gyümölcse sem képes csillapítani. Mert olyasmiről van szó, amit itt nem lehet megtalálni, illetve elveszett.
Az énnel felhagyni
Ezt a keresőt sokan megelőzték már, sokan mentek már előtte ezen az úton, s hogy a találás lehetőségével, reményével töltsék el, életüket az ő számára jelképpé tették. Kivonultak a sivatagba, vagy a magányt keresték. Buddha visszavonult a csendes erdőbe és odaült az önfeledtség fája alá. János is a pusztába vonult teveszőr köpenyében és sáskákkal táplálkozott. Jézussal, urával a Jordán partján a sivatag szélén folyó víznél találkozott. Jézus is visszavonult a pusztába és alávetette magát a próbáknak, visszautasítván földi birtokot és tulajdont. Miért? Mert életüket ezek jelképpé tették, annak jelképévé, hogy meg lehet találni az élet forrását, ha kimegyünk a pusztába, a dialektikus élet pusztaságába és az Ént feladjuk. Az Én mindig csalódásra ad okot, minden rögeszme okozója, délibábokat. tükröződéseket okoz, látszólag száraz, gyümölcstelen oázisokat mutat A kereső így saját élete pusztaságában kering körbe-körbe, míg meg nem találja a követ, amelyre rá kell ütnie, hogy megfakassza belőle az élet vizét. Ekkor megszűnik a keresés és vége a keringésnek a pusztaságban. A csoda előtt áll, amelyről hallotta, hogy létezik, de amelyet az embernek magának kell megtalálnia.
És ő is jelképpé válik azok számára, akik őutána jönnek. Szívből szívhez, lélektől lélekhez beszélő jelkép. Az összpontosított igazság jelképe. Ebben a jelképben rejlik a csoda, mely előtörhet, hogy termékeny talajt képezzen, olyan telket, amelyet be lehet építeni. Szinte nagy távolságból, oly halkan, szól egy hang, mely mégis közelebb van kezünknél és lábunknál: „A megváltás: ha nem találsz örömöt a földi dolgokban. A kötöttség a dolgok élvezete. Vizsgáld meg magadat, nézd meg mire vágyik a szíved. Az Én csak látszat. Szabadítsd ki magadat a benned és körülötted keringő örvényből. Ahogyan egy ruha valójában egyes szálakból áll, úgy a mindenség is csakis önvaló. Én végtelen vagyok, mint a tér, és úgy veszem körül az anyagból alakított világot, mint egy hordó.
Ha én lennék a tenger, akkor a világ csak egy hullámom lenne. – Aki ezt tudja, az nem köti le magát, semmit sem remél önmaga számára, hanem csak az egybeolvadásra, az egyesülésre vágyik.” „Mindig kötöttségről van szó, ha a szellem valamit kíván, vagy valami miatt panaszkodik, valamit elbocsát vagy magához vesz, valamit elnyom, vagy haragszik. Az a megváltás, ha a szellem semmit sem kíván, semmi miatt sem panaszkodik, semmit sem veszít el, mert semmit sem vesz magához, semmit sem nyom el és semmi miatt sem haragszik. Ha nincsen már én, akkor elérkezett a megváltás. Amíg van Én, addig van kötöttség is.” (Astavakra-Gita).
Így tanít meg a sivatag az élet megtalálására és az élet jelképessé tételére, hogy a keringés megszakadjon és másik életforrás álljon azoknak a rendelkezésére, akik még az élet pusztájában vándorolnak.