Alapgondolatok
Az emberiség két életlehetőségének, két életállapotának létezése tény és való. A teremtésnek van egy rendje, mely közvetlenül az isteni alkotó forrásból indult ki és ma már valótlanul távolinak tűnik nekünk. A Jánosevangélium ecseteli ezt az életet, melyet nem szabad összetévesztenünk a másvilággal: „kezdetben volt az ige, és az ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ez kezdetben Istennél volt. Minden ez által lett és enélkül semmi sem lett, ami lett.” (János 1:1-3).
Ez az isteni alkotóterületen alakuló élet, mely örökké kibontakozó és önmagát tökéletesítő, csak egyetlen célja van: olyanná válni, mint Isten.
És van egy másik életállapot. Szintén alakuló, szintén kibontakozó, szintén önmaga tökéletesítésére törekvő – és mégis pusztuló és kialvó. Az az állapot ez, amelyben az eredetileg isteni-emberi élet annyira a külsődleges életformákhoz fordult és magát annyira összekeverte ezzel, hogy teljesen ennek hatalmába került. Az eredeti élet tengődik. Csak egyetlen szikra maradt meg. A tengődés kijavító természeterőket hívott fel, amelyek az emberi életformát korlátozzák, majd újra eltörlik. Az elkeveredett élet, a szikra és a forma küzd ez ellen. Szenved és fenn akarja tartani magát, érvényesülni akar Olyan akar lenni, mint isten. Mert hát, mint forma, nincsen-e benne az örökkévalóság szikrája, az isteni élet szikrája?
Ameddig azonban a szikrán a forma uralkodik, addig az elkeveredett élet a forma élete. Formák pedig jönnek és mennek, keletkeznek és elmúlnak. Múlandók. Ez a forma-emberi élet jellege evilágon és a túlvilágon is. A teológia és a legtöbb valláskutató a két világ fogalmát tartja minden gnosztikus világnézet eredetének. Szempontjukból ezt a világnézetet egy radikális és egy mérsékelt gnosztikus dualizmusra (kettősség-tanra) osztják és a két véglet között sok változatot vélnek felfedezni. Az egyházatyák véleménye szerint a gnosztikus dualizmus és ennek kijelentései értelmetlen és önkényes fantázia szüleményei. A gnosztikus világnézettel a monisztikus nézetet állították szembe. Ez azt mondja: csak egyetlen emberi életvalóság létezik, az evilági élet. Ezt Isten teremtette. Ő teremtette az embert is mai formájában, és bizonyos feltételek mellet újra magához veszi az örök másvilágon. Persze ezen a monisztikus világon is fellép a gonosz. Aki azonban szüntelenül Istenre irányul és parancsolatait megtartja, az továbbra is részesülhet az isteni alkotásban.
Amikor aztán ezzel a felfogással ellentétben Pál levelei és mindenekelőtt a Jánosevangélium is dualisztikus jellegű – a világosság fénylik a sötétségben, tanúsítja az evangélium – akkor azt mondják, hogy itt mérsékelt dualizmusról van szó, amely a Gnózis befolyására vezethető vissza, és az evangélista azért foglalkozott vele – úgymond – hogy legyőzze. Nincsen sok értelme, hogy ezeknél a filozófiai és vallásos meghatározásoknál, megfejtési kísérleteknél, magyarázatoknál és értékeléseknél elidőzzünk. Mi hasznuk van ezeknek az ember életében? Mert akit eltalál az eredeti világ sugárzása, annak a tapasztalatai egészen másak. Észlelheti magában a két világ összecsapását. Világosan tapasztalja az egyiknek az igazságát és a másiknak a hatását önmagában, és ez a felismerő és megkülönböztető képesség naponta növekszik benne. Lelki betegség ez? Nem, ismeret, saját belső ismeret, mely tekintélyektől és külső tudástól független. A két világ vagy két természetrend fogalma egy ilyen ember számára nem filozófiai körülírás és nem is valami világnézet alapja, amelyet az ember elfogadhat, ha tetszik, vagy elutasíthat. Ennek az első, belső felismerésnek az emberben és a megkülönböztető képességnek nagyon hosszú története van.
Ez a kijavító természeterők és a Logosz fáradozásainak, valamint sok segítő lény erejének a következménye. Az a cél, hogy az emberlény visszatérjen a teremtés tervéhez és az első belső felismerés a benne lévő szellemszikra első újrarezdülésének a következménye az őt körülzáró formában. A forma engedni kezd.
A felismerés, a megkülönböztetés és az ennek megfelelő cselekvés tehát a keveredés szétválasztását, a két világ elválasztását is jelenti. Ugyanakkor helyreáll a szellem és a forma eredeti viszonya, a szellem és a személyiség viszonya. Ez a visszatérés. „Szeretettel, mély belátással és bölcsen válaszd el a földet a tűztől, a finoman szőttet a keménytől, töménytől és merevtől”, ajánlja a Tabula Smaragdina. Továbbá pedig „…akkor minden sötétség menekülni fog előletek”. Ismerj fel, különböztess meg, válassz el! Ez a földi élet feladata. Ez ennek a szükségrendnek a célja a teremtésben. Ezért helyesli a megszabadító ösvényre tért ember a földi életet. Nem azért teszi, hogy itt valami istenállamot, vagy valami hasonlót rendezzen be, sem nem azért, hogy tudományos éleselmével, valamint terjedelmes műszaki berendezkedéssel az eredeti emberi tulajdonságokat utánozza, vagy új vívmányok révén legyen alkotó. Nem. Azért él itt, hogy a világosságot kiszabadítsa az őt beburkoló sötétségből. Meg azért is, hogy segítsen a felismerést, a megkülönböztetést és az elválasztást másoknak is elérhetővé tenni.
Igaz!
Biztos!
A teljes igazság!
(Tabula Smaragdina)