Az én az ösvényen
„A mérhetetlen végtelenség… A mindent magában foglaló mindenség… A láthatatlan nap birodalma a naptest mögött… Az eredeti alkotás dobogó szíve… Az Atya háza”
Az efféle idézetekkel, kijelentésekkel, kifejezésekkel és jelképekkel egyrészt arra utalunk, hogy létezik egy isteni világ, eredeti életterület, mely minden ismeretest és ismeretlent áthat és magában foglal, másrészt azonban azt is bevalljuk, hogy erre valójában nem találunk szavakat, ezt nem tudjuk igazán megnevezni. A főnevek és jelzők csak szegényes segédeszközök, melyek a bennünk és rajtunk kívül terjedező pompás nagyszerűséget nem képesek meghatározni. Jelképek csak, megközelítéseket tesznek lehetővé; a tökéletes megértés és felfogás képessége hiányzik. Az isteni természetben nem részesülünk, s így minden megközelítés és jelölés hiányos marad. Nyelvünk, beszédünk az isteni ige kifejezésére nem alkalmas. Egy fékezhetetlen vágyakozás mibennünk mégis arra irányul, hogy éppen ezt az igét halljuk és felismerjük. Keressük és vágyunk rá. Az élet rohanó forgatagában összesereglünk az Arany Rózsakereszt templomainak csendjében, hogy ebből a felfoghatatlanból, ebből az istenbirodalomból áradó rezgésből szabad legyen valamit a bensőnkben észlelnünk. A Rózsakereszt templomainak felkeresésére persze több okot is megnevezhetnénk. Mindemögött azonban az a hajtóerő ösztönöz, mely átrezeg a gondolatmeneteinken, vagy esetleg öntudatlan, mely az ismeretlenre irányuló mélységes vágyakozást kelti, az arra irányuló vágyat, amit abszolút nem ismerünk, aminek azonban mégis oly nagynak, mindent átfogónak és érinthetetlennek kell lennie.
Ez vonz és hajszol minket és keresi a kapcsolatot a szívünkkel. Befolyásolja a viselkedésünket életútunkon. Mert az ilyen helyzetben már nem lehet helyben topogni. Akire ez rájön, már nem elégszik meg a pillanatnyi sorssal: megkísérel más, új utakat találni és azokra térni.
Látszólag sok lehetőség van arra, hogy az ember ennek a világnak az ismert és megszokott útjain kívül mozogjon. Emiatt sokan is járnak határozatlan ösvényeken a dialektikus természet külterületein. Vannak veszélyes utak, haszontalan utak, kereszteződések, melyek tanácstalanságra adnak okot, vannak tévutak, szakadékok, mélységek és zsákutcák. Mindenki a saját útját járja. Az ember átvergődött addig a pontig, ahol most van és talán azt kérdezi, hogy keresésének mi volt a haszna. Mindenki a saját útján jár ugyan, és külön fejlődési ponton áll, de utainknak vannak megegyező jellegzetességei. Azért írunk erről, hogy belátásunk gyarapodjon és kölcsönösen segítsünk egymásnak állapotunkat meghatározni.
Utaink tehát érintették az Arany Rózsakereszt Szellemi Iskolája erőterét. Ennek az erőtérnek a valóságát, mely a másik, még ismeretlen világról tanúskodik, megismertük. Ilyen szellemi iskolák vagy misztériumiskolák a mi természetünkben, ebben a szükségrendben újra meg újra kifejlesztettek erő- és fénytereket, amelyekben a kimondhatatlan isteni valóság kifejezésre jutottak és ahol az isteni életterület magas rezgésével harmonikus rezgési szintet értek el. Egy ilyen erőteret az isteni kegyelem táplál, ugyanakkor azonban az igazán kereső ember számára szintén hozzáférhető. Így tárul fel a Krisztus üdvmegnyilvánulása az ember előtt és ezzel az eredeti világossága közvetlen kapcsolatba léphet az ember mikrokozmoszában lévő isteni elvvel. Minden keresésnek ez az eredménye, az ígéret teljesülése, mely az embert hajtotta. Ez a megváltást a szomjúhozó lélek új életének a kezdete.
Az állat-élet
Ha a szív rózsája, a mikrokozmikus elv kapcsolatban van a Krisztusfénnyel, akkor az ember még erősebb ösztönzést érez arra, hogy élete irányát megváltoztassa és más, ismeretlen utakra térjen. Megismerkedünk a Rózsakereszt filozófiájával és az egyetemes tan számunkra feltárult nézetei rendkívül érdekelnek minket. A Szellemi Iskola vonz, mert újra meg újra hallani akarunk a különös lehetőségekről és arról, hogy az új nap messze felülmúlja eddigi hétköznapi valóságunkat.
Ugyanakkor mindennapi életünk is zajlik, itt van testünk és mindaz, amire szüksége van. Megvannak közönséges szokásaink, mindennapi életünk, kötelezettségeink, foglalkozásunk, kedvteléseink és fantáziánk, örömeink és gondjaink. Akarati tevékenységünk, gondolataink és cselekedeteink újra meg újra dialektikus környezetünkre és a véges létre korlátoznak minket. Ez az állati lelkiélet. Ez a mi karmikus szerkezetünkhöz tartozik. Ez a menetelés a dialektikában, ahol a küzdelem, fáradság és bosszúság napirenden van, s ami emiatt nem vezethet valóban új tudathoz és a másik, isteni természettel való egyesüléshez. Ennek az életnek a központja az én. E körül forog minden. Ez kormányoz mindent. Ez igazgatja a mindennapi életet, ez ítél, dönt és uralkodik. Az az egyetlen célja, hogy ezen az életterületen inkább többé, mint kevésbé kellemes helyzetbe kerüljön, még pedig nemcsak társadalmi tekintetben, hanem a boldog élet értelmében is. Azt akarja, hogy állapota elismerést nyerjen, ne morzsolódjon le túlságosán, ne romoljon, ne fenyegesse veszély, félelem, támadás. Ez az én átveszi, magáévá teszi a vágyakozást, az ösztönzést, amely az embert hajtja, a keresést, ha nem is számításból. Erről az énről, legalább is a mi énünkről, semmiképpen sem mondható, hogy a szenvedés hidegen hagyja. Ez talán akkor is érvényes, amikor a szükségben sínylődő lélek hangjáról van szó a szívünkben. Mert énünk állat-lelki állapotú élete rendelkezik bizonyos kultúrával: emberek vagyunk, nem pedig állatok. A kultúra, a törvény és az emberiesség nem idegen számunkra. A komoly kereső tehát, aki a krisztusfény felfedezésével foglalkozik, hogy kapcsolatba lépjen vele és a saját lényében hatásossá tegye, kezdetben nem fog az énből eredő ellenállásokba ütközni, az énje nem fogja akadályozni. Ellenkezőleg! Mert ki ne lenne meggyőződve arról, ha az emberiség és a világ állapotát vizsgálja, hogy ezen bizonyára változtatni kell? Már a zavar és a tehetetlenség is, amelybe sodródott, meggondolásra készteti. Már csak ha az emberiségre pillanatnyilag gyakorolt asztrális hatásokra korlátozzuk magunkat, valamint ezeknek a következményeire, akkor nem nehéz belátni, hogy azonnali megújításra, változásra, menekítésre van szükség! Az emberiség belegabalyodik műszaki lehetőségeibe, mialatt környezete teljes mértekben elpiszkolódott. Az egész technika kész az emberiség megsemmisítésére. Népek, csoportok és egyének harcolnak egymás ellen. Mindenütt kimondhatatlan félelem honol. Milliók menekülnek a kábulatba – hiába. Ami a nagy lakótelepeken játszódik le, ahol az emberek milliói szorongnak a bizonytalanság és ellenségesség légkörében, a kiút bárminemű lehetősége nélkül, ahol a csak valamelyest is elviselhető létért a szó szoros értelmében és testileg küzdeniük kell, az az emberre már csaknem elviselhetetlen asztrális befolyást gyakorol.
Az igazi megvalósítás
Énünk látja ezt. Énünk is vágyakozik, reméli, hogy meg lehet őt váltani ettől a pokoltól. Énünk azt is látja, hogy a megszabadulásnak csak egyetlen lehetősége van: az alacsonnyal, az alantassal, egy ilyen világ sötétségével fennálló asztrális kapcsolatot meg kell szakítani. Aki ezenkívül mélységesen vágyakozik az egész világmindenség teljességére, az önkéntelenül is elfogadja, átveszi, amit ennek érdekében a Rózsakereszt a mai időkben szükségesnek tart: az istenrend és az életmegújítás megvalósítását, éppenséggel az asztrális megújulást a saját lényében. Ebben a helyzetben kínálkozik az ösvény , amelyet be kell járnunk és amelyen a cselekedettel meg kell valósítanunk a megváltást. Ehhez az ösvényhez pedig hozzátartozik, hogy az énnek meg kell szabadulnia ettől a természettől, azaz saját lényének minden erejétől, mely őt e bukott természet szabályai szerint kormányozza. Le kell bontani az ajánlatok és befolyások egész asztrális hálózatát, amelyet természetlényünk épített és szerkesztett a mikrokozmoszban és olyan éteri és asztrális értékekre kell cserélni, amelyek egyeznek a krisztusfény magas rezgésével. Ennek a rózsaszívből kell végbemennie, a mikrokozmosznak egy olyan pontjából, amelyhez az én nem férhet hozzá.
A kedély
Hogyan tehetünk szert haladásra? Az énünkkel? Vagy a másikkal, mely oly kevéssé érezhetően létezik bennünk? Úgy tűnik, hogy minden rendelkezésre álló eszköz az énhez tartozik, az én része. Mit kell tehát tennünk, ha a megszabadulás ösvényére akarunk térni? Hogyan kell eljárnunk, én-emberként, vagy alakuló új emberként, aki ugyan még alig képes a cselekvésre? A tanulónak, aki elérte ezt a pontot, a Szellemi Iskolában egy olyan tant ajánlanak fel, amelyben évszázadokkal ezelőtt már Hermész Triszmegisztosz is részesítette tanítványát, Tát-ot. Hermész kedélyről beszél. A szívnek egy olyan állapotára utal, mely nagy jelentőségűnek látszik.
Első tétova lépéseinknél az ösvényen kizárólag az énnel cselekedhetünk. És mikrokozmoszunkban egy új lélek felépítésével kell elkezdenünk. Ennek a kulcsát Hermész kedélynek nevezi. Beszél a kedélyről, mely Istenből indul ki: azt mondja: „a kedély tökéletesen ismeri önmagát. A kedély tehát Isten lényétől nem különbözik. Ebből a forrásból indul, mint a világosság a napból” (Lásd J. van Rijckenborgh: Az egyiptomi ős-Gnózis, 4. kt. I. fejezet).
Hermész beszél az értelmetlen lényekben levő kedélyről, valamint a bukott lelkek kedélyéről, amelyeket, mihelyt a test rabjai, az öröm és a szenvedés elvei gyötrik. A kedéllyel kapcsolatos fejtegetéseiben Hermész nagyon is közvetlenül utal a szívre, melyet meg kell tisztítani és meg kell újítani. Ott kell a műnek elkezdődnie, nem az agyban és nem az isteni valóság ésszel való felfogásával és elérésével, nem vágyösztönből eredő, kényszeredett életmegújítással, amely a dialektikus emberállapotból sarjad. Nem, a művet csakis az emberi rendszernek egy olyan megújításával lehel kivitelezni, mely a szívben kezdődő ösvény bejárásából bontakozik ki.
Az ember életcselekedeleiben és gondolatéletében a szív kedélyállapota a mérvadó. A fej meggondolásai és a vágyak tolakodása mindig a szívbe folyik, és innen határozza meg az ember állapotát. A szív kedélyállapota tesz egy embert együttérzővé vagy összeférhetetlenné, emberbaráttá vagy gyilkossá. A kedélyállapot fejezteti ki velünk, hogy hogyan érezzük magunkat. A hegyi beszéd egyik kijelentése utal a szív kedélyállapotára: „boldogok a tisztaszívűek, mert ők az Istent meglátják”. Akik a szív kedélyállapotát megtisztították, megigazították, azok meg fogják ismerni az istentermészetet. Számukra ez nem lesz többé misztérium, valami határozatlan és ismeretlen. Látni fognak.
Most tehát az a fontos, hogy a hagyományos kedélyállapotot arra a kedélyre cseréljük, amelyről Hermész beszél, ez a kedély pedig a megrendítheletlen lélekalak. Ebből a lélekalakból pedig egy megújító befolyás fog az egész lényre kiterjedni.
A vér minden életerejével a szívből áramlik a fejhez, azután pedig minden szervhez, így terjed el a szív kedélyállapota mindenhová. A szívünknek kell tehát a műhelyünknek lennie. Ott kezdődik a munka, mely továbbvisz minket az ösvényen. Aki így szeretne dolgozni, annak először csak az én, ez az eszköz áll rendelkezésére, mely már oly régóta uralkodik és nyilvánvalóan mindent összezilált, minden kisiklott az ellenőrzés alól. Én-királynak tehát fel kell gyűrkőznie és a saját szívében kell kezdenie a munkát, a fennálló állapotot nem szabad továbbra is elfogadnia.
Kérlelhetetlenül és önzetlenül meg kell munkálnia a régi kedélyállapotot a fennálló helyzetet nem szabad tovább tűrnie. Igazi forradalom, hogy az énnek tudatosan dolgoznia kell a saját lénye megváltoztatásán, egy olyan folyamatban, amely az én a saját trónvesztését eszközli ki.
Aki valóban belátja, hogy a megváltás ösvénye mit jeleni, az a szív kedélyállapotát meg tudja változtatni. Tudja, hogy a beteg királylány ott vár arra, hogy az eredeti világosság meggyógyítsa. Ennek a világnak a királya, aki ezt felismeri, kész lesz együttműködni ebben a folyamatban. Gyáva minisztereit, akiknek csak áruláson jár az eszük és összeesküsznek a királylány ellen, hazaküldi és palotáját kitakarítja. Így segíthet énkirály a szív kedélyállapotának a befolyásolásában.
Életünk folyását tehát meghatározhatjuk, megváltoztathatjuk jelenlegi tudatunk segítségével, amely pillanatnyilag még mindennapi életünkön uralkodik. Az alap a krisztusfény elfogadása. A szívben persze emiatt küzdelem fejlődik ki, háború lesz. A forradalom mindig harccal jár. Ez a világosság és a sötétség klasszikus harca. Az én fél ettől a harctól. Meg fogja kísérelni, hogy az embert eltanácsolja az ösvénytől, hogy ezt a harcol elkerülhesse: így azonban a királylány beteg és erőtlen marad. Aki viszont állhatatos, és a szívben megvalósítja az új kedélyállapotot, az megéli a rózsa kivirulását. Ez lesz a saját kedélyállapota megváltoztatásának végső eredménye a világosság segítségével.