Bakström diplomája
A haarlemi templom megnyitásán tartott beszéd (1945. május 20-án).
Az elmúlt öt év folyamán, mely nyomasztó éjszakaként vonult el fölöttünk, légópince-templomainkban tartott illegális összejöveteleinken volt elég alkalmunk a kimondott szó segítségével elgondolkozni a most kezdődő időkről. Sok értekezésben és megannyi gondolatcsere folyamán ecseteltük az eljövendő dolgokat és egyikőnk sem mondhatja, hogy most olyan új fejlemények ajtaja tárul fel, melyekre nem volt felkészülve.
Mindannyiónknak számolnia kell azzal, hogy az utasítás, vagy figyelmeztetés időpontjában létállapotunkban esetleg még nem volt elegendő felvevőképesség, hogy a kapott jó szót megfogadjuk. Rózsakeresztesrendi munkaterületünkön a szellemi mű vezetőinek vállán éppen elég felelősség nyugszik. Minden erőnk bevetésével megmondtuk és szinte betűztük Önöknek, ahogyan akváriusz kampányunk idején a háború előtt szinten bejelentettük az öt évig tartó nyomorúságot. Azokból az időkből nagy mennyiségű irodalom áll rendelkezésre, amely a szerzetnek ezt a figyelmeztetését teljes mértékben bizonyítja. Rendkívül szomorú lenne azonban, ha szellemi rokonaink és mindazok, akik a rózsákeresztet tették életük eredményévé, az eljövendő feszült, és egészen más módon fájdalmas hónapok és évek folyamán ugyanúgy reagálnának, mint egykor akváriusz-felhívásunkra. Ahogyan az Élet Urának evangéliumában történt, itt sem volt elegendő hit és a megértés is sajnálatraméltóan kevés volt. Nincs kizárva tehát, hogy most is ugyanannak a veszélynek leszünk kitéve.
E veszély láttán – amikor is számolunk annak a lehetőségével, hogy közülünk sokan még nem eléggé tájékozottak, mivel náluk még nem találtunk hitet és a megértés mértéke is elégtelen -, ma újra nyilatkozunk és átadjuk a rózsakereszt szerzetének irányvonalait. Ezt ezen a pünkösdi napon tesszük e templom újra megnyitása alkalmából a szent mű szolgálatában. Reméljük és imádkozunk, hogy e pillanat csendes öröme és a tény, hogy szellemi erők áradatát öntik ki ránk, szívünket és fejünket fogékonnyá teszi, mert a dolgok megértése szükséges.
Mindenekelőtt tehát azt kell megértenünk, hogy az eljövendő hónapokat és éveket hatalmas, sőt olykor lélegzetállító társadalmi, politikai és gazdasági megmozdulások fogják jellemezni. Mindannyian egy világtűzvészben állunk majd, mely sok tekintetben dramatikusabb lesz az elmúlt világháború időszakánál.
A náci sátánizmus időszakában sok mindenen mentünk át, amitől még valamelyest elzárkózhattunk. A következő időkben azonban pártfogást fognak követelni tőlünk, hogy a különböző csoportosulások törekvéseivel együttműködjünk. Eközben pedig sok világi érdekünk kerül majd szorult helyzetbe.
Ezen kívül az eljövendő idők nagyon érdekesek is lesznek. Tipikus fejlődések kötik le egész figyelmünket.
Akik teljesen a valóság talaján akarnak maradni, azoknak a szívét teljes erővel rendítik meg a változó események lökéshullámai. Mindez aztán arra unszol minket, hogy ugorjunk a dolgok kellős közepébe mindezen együttműködvén. Reszkető kezekkel szeretnénk majd a vízszintes síkon tevékenységhez kezdeni. Erősen az az érzés hatalmasodik el rajtunk, hogy ezekből a feszültségekből és jelenségekből nem szabad kivonnunk magunkat. Annál is inkább, mivel a második világháború idején oly erős volt a korlátozás.
Mindezen szükséges változásokhoz és fejlődésekhez még találni kell olyan embereket, akik hozzáfognak és akik tudják is csinálni. Ennek az új időszaknak teljesülnie kell. Ebben az új időszakban az emberek milliói fognak bosszankodni egymás miatt és jelentenek majd egymásnak megpróbáltatást, hogy ebben a felkavarodásban és izgalomban megérlelődhessen a nagy szellemi változás hajnala.
A rózsakereszt pedig szolgáin, mint szószólóin keresztül az elmúlt öt évben sokszor hangoztatta az erőtérben, a Szellemi Iskola előudvarában állóknak, hogy ne fogjanak pártot a dialektikának ebben a hatalmas izgalmában és aktivitásában. Ne rohanjanak bele a tűzbe, hanem őrizzék talentumaikat, erőiket és életerejüket annak a munkának az idejére, amelyet a Szellemi Iskola kíván meg tőlük. Az egész emberiség egy új korszak szülési fájdalmaiban vajúdik. E szülési fájdalmaknak politikai, társadalmi, gazdasági és vallási nézetei vannak. Semmiképpen sem szükséges azonban, hogy olyan lények, akik a Szellemi Iskola segítségével lélekújjászületéshez jutottak és lélekvérükben fel tudják dolgozni az új korszak rezgését, vagy azon vannak, hogy kivitelezzék alapvető megfordulásukat, szintén belevesszenek a tömeg szülési fájdalmaiba.
Mert nem lenne-e valóban jobb az ő számukra, ha szabaddá tett lehetőségeiket és tehetségeiket más módon vetnék be az egésznek a szolgálatában?
Önök mind válaszúton állnak. Két lehetőségük van. A természettel mennek a természeten át egy új reggelhez, vagy a világossággal mennek a természeten át az új reggelhez. Az emberiségnek, mint egésznek az első úton kell haladnia, a Szellemi Iskola tanulója, ha akarja, az utóbbin mehet.
Nézzék Barátaink, mindegy, hogy szavaim hitelre találnak-e, vagy megértik-e, mindegy, hogy mellette vagy ellene döntenek-e, ma feladatom megmondani Önöknek, hogy a rózsakereszt az emberiségért dolgozik ugyan, de semmiképpen sem az emberiség módszereivel. A rózsakereszt a világossághierarchiával és a világosság-hierofánsok szolgálatában dolgozik a természeten át az új reggelig, tehát az emberiségért.
Munkáját az ezoterikus bölcsességtan új nemzetközi iskolájában végzi, mely ezév február 20-án kezdődött és ma, 1945. május 20-án a főtemplom megnyitásával hivatalosan a nyilvánosság elé lép. Most aztán egy teljesen új munkához gyűjtik az erőt. Az erőknek bizonyos próbát kell kiállniuk és egyikőnk sem mondhatja majd, hogy nem tájékozódhatott eléggé.
Most az a kérdés és az a fontos, hogy az Önök létállapota a rózsakereszt alapjait fel tudja-e ismerni vagy sem, és örvendünk, hogy ezt a találkozást egy nyilvános összejövetel keretében ünnepelhetjük, úgyhogy a rózsakereszt irányvonalairól és a következő hónapokban és években követendő elveiről azokat is tájékoztathatjuk, akik egyébként nem járnak a rózsakereszt előudvarába.
Az irányvonal nem véletlenen alapul, hanem a szerzet számára minden században változatlanul ugyanaz volt. Fejtegetéseink bizonyítása és támogatása érdekében Bakström diplomájának alapjára helyezkedem. Ez az irat 1794-ből származik, és a rózsakereszt szerzetébe való belépésre jogosít. Tehát nem mai találmány. Megtalálható például Vaite ismert könyvében „A rózsakeresztesek történetében”.
Erről a száműzöttek-világáról sajnos még mindig azt hiszik, hogy Isten ezt a természetrendet rendelte el az emberi élethullám számára. Még nem értik meg a Krisztus-igét, mely egy nem ebből a világból való birodalomról beszélt. Erre a Földre, erre a világra száműzött társaink közül sajnos csak nagyon kevesen értik meg Pál apostol szomjúhozó vágyakozását, hogy vajha egyszer újra a mennyei lakással lehessen felruházva. Az egzotérikus, külvilági lelkészségnél persze van valami menyországra irányuló hit. De ez a hit nem világos, pozitív, elsőkézből jövő tudáson, hanem meg nem érlelt és ezért helytelenül értelmezett bibliaismereten alapul.
A két anyagi megjelenés közötti élet az emberiség legnagyobb része számára legfeljebb egy ideiglenes tartózkodás a legalsó hőségszférákban, amelyekben az ember az eredeti mennyei természetrendből csupán ízelítőt kaphat. A nehézségi erő törvényei élethullámunk minden száműzöttjét, hogy az anyagtestben, vagy azon kívül van-e, az ősanyag elsüllyedt területein foglal össze.
Ebből a rabságból csak egy tökéletesen folyamatszerű újjászületéssel lehet megszabadulni. Itt nemcsak a szellemünk, hanem a testünk és a lelkünk, teljes, négyszeres testiségünk alapvető regenerálásáról van szó. Ha egy ilyen folyamat végbement, vagy a megvalósulás állapotában halad, akkor azt látjuk, hogy az elemek tombolásának harmóniává kell változnia, amelyben aztán az eredeti állapothoz vezető menetünk alapján, amelyre nemesek vagyunk, az ősanyag fog táplálni minket. A győzelemnél a halandót elnyeli a halhatatlanság.
Igazi szellemi képességeink kifejlődnek és a nehézségi erő törvényei, szellemi, éteri és anyagi nézeteiket illetően kezdik elveszíteni ránk gyakorolt befolyásukat, jelenségünk, megnyilvánulásunk visszanyeri eredeti tulajdonságait, aminek alapján egy olyan jelenség, amit a megdicsőült Jézus Krisztus mutatott feltámadása és mennybemenetele után, teljesen magától értetődő lesz.
Bolygónk ősanyagában vagyunk száműzöttek és Melkhisédek rendjének, a Krisztushierofánsok rendjének célja, törekvése és munkája az ebből való folyamatszerű kiszabadításunk. Ez a rend 1934 decembere, különösen azonban 1931 szeptembere óta az új ezoterikus közösség misztériumiskoláját használja arra, hogy ezt a munkát egy óriási tetőponthoz vigye.
A diploma nyolcadik cikke aztán azt mondja: „Ünnepélyesen megfogadom, hogy ha valamikor is a kő mestere és birtokosa leszek, egyrészt nem támogatok és nem segítek sem arannyal, sem ezüsttel semmilyen kormányt, uralkodót, vagy elöljáróságot sem, semmilyen formában az adófizetésen kívül; másrészt nem támogatok semmilyen csoportot, vagy a népnek egy részét nem segítem olyan helyzethez, hogy a kormány ellen fellázadhasson; a nyilvánosság dolgait és rendeleteket Isten kormányára bízom, mely véghezviszi majd mindazt, amit János jelenései előrejeleztek és amik gyorsan közelednek. A kormány dolgaival nem foglalkozom.”
Ez a fogadalom nagyon alkalmas annak bemutatására, hogy a rózsakereszt, létezésének első napjától kezdve sohasem tért el egy világosan lefektetett irányvonaltól. Olyan irányvonal ez, mely nagyon is világosan megmutatja nekünk az utat az eljövendő káoszon keresztül is.
Akik tudatosan a Szellemi Iskola erőterében tartózkodnak, azok mind a kő mesterei és birtokosai, vagy legalábbis olyan tanulók, akik az ehhez vezető úton vannak. Mit jelent a bölcsek kövét birtokolni? Azt jelenti, hogy az ilyen ember szellem, lélek és test tekintetében újjászületett, közvetlen és tudatos kapcsolatban van a hierarchiával: azt jelenti, hogy a beavatás és megszenteltetés ösvényén átvonult a megszabadulás kapuin. A kő mestere, ez a mesterség mindig is a szellemi tökéletesedés jelképe volt. Gondoljunk csak a biblia kijelentésére. Már a teremtés könyvében kezdődik. Fejét, létállapotának központját és fókuszát Jakab egy kőre fekteti és így éli át ismert látomását. A teremtés könyvének második részében a Sardonix kő aranyáról beszélnek, mely a paradicsomi rend lángoló pünkösdi tüzének, a szellemi világosság égő izzásának jelképe. Így megy ez végig a bibliában egészen a jelenések híres könyvéig, amelyre még később visszatérünk. Ott az áll a tizennyolcadik fejezetben: „És egy erős angyal egy nagy malomkőhöz hasonló követ felvon és a tengerbe veté, ezt mondván: Ilyen módon nagy sebességgel vettetik el Babilon, ama nagy város, és többé meg nem találtatik.” Ezzel felfedezzük, hogy a kő hieronfánsai egy olyan erőt is kifejlesztenek, mely teljesen képes a természetrendet a dolgok szellemrendje segítségével elhasítani.
De elég ebből. Ha ezek a jelképek Önöket érdeklik és tanulmányozni akarják, hogy mit mond a biblia a kő mesterségéről, akkor a szépségek és ismeret gazdag bőségével fognak gyarapodni.
Ha tehát az ember a kő mestere, azé a kőé. amelyet az erős sziklából, Jézus Krisztusból faragtak ki, akkor az ember két képességgel rendelkezik. Ezt a két képességet másik két jelképpel jelölik: arannyal és ezüsttel. Kell-e Önt erről részletesebben tájékoztatni? Nem ismeretes-e eléggé ez a szimbolika? Minden félreértés kizárása végett mégis szeretnék kitérni rá.
Az arany jelkép közvetlenül a mennyei bölcsesség fogalmával és értékeivel hoz kapcsolatba minket, az elsőkézből jövő ismerettel, a tökéletes létbe való felemelkedéssel: ez az Egyetemes Tan olvasása. A biblia erre vonatkozóan is tele van bölcsességgel. Gondoljanak csak a figyelmeztetésre, melyet a Szellemi Iskola Neptun irányában tájékozódó tanulóihoz intéznek, mint például a harmadik fejezetben: „Azt tanácsolom, hogy vegyetek tőlem tűzben tisztított aranyat, hogy meggazdagodjatok.”
Ahogyan az arany az újjászületett embernél a szellemi képességre utal, úgy az ezüst a megújult lélek, a megújult vér jelképe, amelynek a szellemet az ő céljához kell elvezetnie. Az aranyat az ezüst teszi képessé az anyagban való megnyilvánulásra. Most pedig azt mondja Bakström diplomája: „nem fogok támogatni, sem segíteni semmiféle kormányt, főurat, vagy elöljáróságot sem arannyal, sem ezüsttel, semmilyen formában, az adófizetésen kívül”. Továbbá ismétli: „nem foglalkozom a kormány dolgaival”. Ez nem hangzik éppen barátságosan semmiféle kormánnyal szemben sem. Meg kell azonban értenünk, hogy a rózsakereszt ezzel a nyilatkozattal a lehető legpozitívabb és Iegszeretetteljesebb nyilatkozatot teszi, amit csak lehel kormányzó feladatukat ellátó közegekkel és hivatalokkal szemben.
Mit jeleni a kormányzás dialektikus értelemben? Nézzünk csak meg két kormányzási módszert, amelyekben tapasztalatokkal rendelkezünk. Ismeretes a diktatórikus módszer, amelynél egy kis csoport kiveszi magának a gyilkolás jogát. Mint például a nemzetiszocializmus (a nácik) és a fasizmus. Vagy azt gondolják, hogy egy szellemi iskola tagjai, a szellemi fejlődésnek bármelyik fokán, aranyukat és ezüstjüket, mely az igazság, jóság és igazságosság legtisztább forrásából származik, elajándékozná ilyen bűnözőknek? Ez azt jelentené, hogy a Világosság szinte fogolyként együtt menetelne a sátánizmus diadalmenetében.
Ezért nem vette figyelembe sem a rózsakereszt itt Hollandiában a nemzeti-szocialisták (nácik) egyetlen kacsintgatását sem, elutasított minden közeledési kísérletet, holott minket személyesen háromszor is felhívtak az együttműködésre.
Ezen kívül van a másik kormányzási lehetőség, a demokratikus, mely dialektikus viszonyok között a legkívánatosabb, mely a népet a többség érdeke alapján vezeti az egyén jogainak figyelembevétele mellett a kormányzó többség fajtájától függetlenül. Hálásak vagyunk, hogy megszabadulhattunk a rabszolgaságtól, s újra ilyen rendszerben élhetünk. E felszabadulás láttán szívélyesen üdvözöljük kormányunkat és nemzeti összetartozásunk jelképes képviselőjét, királynőnket; erősítjük, hogy az ilyen kormánnyal szembeni kötelességeinknek mindenkor eleget teszünk, ahogyan ezt Bakström is a szoros értelmében világosan kijelenti. Ha azonban a valóságot megértjük, akkor tudatában kell lennünk, mint egy szellemi iskola tanulóinak, hogy egyetlen dialektikus kormányzási rendszer sem lehet tökéletes, és semmiképpen sem szabad mágiára, mágikus képességekre, szellemi aranyra és ezüstre alapozni.
Ha a nép döntése szerint bal oldali, mérsékelt közép, vagy jobboldali irányzatú kormányt kapunk, akkor ez a népnek és felfogásának a jelenlegi tükröződése. A nép akaratának a kifejezése. A kormány eszerint fog eljárni és a megértő embernek ehhez kell igazodnia. Az olyan kormány azonban, mely egyezik az isteni törvényekkel, mely kizárólag az istenrend hatóképességeit hozza kifejezésre, az egészen más. Ezért ne legyen a Rózsakeresztnek egyetlen szolgája sem a mágikus képességével, szellemi aranyával és ezüstjével földi kormány szolgálatára – a részletekben is következetesen.
Éppoly magától értetődő, hogy a Rózsakereszt szolgája semmiben sem fog egy olyan kormány ellen bármilyen módon fellépni, mely demokratikus jogokért kezeskedik, s így ezen a világon egyáltalán szellemi munkát tesz lehetővé. Ebben a természeti endben semmiféle forradalomra nem törekszünk, szellemi elveink miatt semmiféle természetforradalmi ambícióink nincsenek. Értsék meg ezt jól, kedves Barátaink, és a jövőben ne ártsanak a nagy műnek azzal, hogy helytelen értelmezés miatt úgy vélik, hogy valamilyen csoportnak segítségére kellene lenniük.
Ebben az összefüggésben tanúskodik Bakström: „A nyilvánosság ügyeit és a rendelkezést Isten kormányára bízom, mely véghezviszi mindazt, ami a Jelenések könyve szerint gyorsan közeledik”. Ez nagyon hagyományosan és rendkívül negatívan hangzik, ugye?
Mintha azt mondaná: Ne törődj semmivel; hagyd a sorsára az egész dialektikát, a jó Isten majd gondoskodik róla; csak magadra gondolj!
A Rózsakereszt szolgája egészen más értelemben áll mindkét lábbal a dialektikus élet valóságának talaján. Egész aranyával és ezüstjével, feje és szíve új képességeivel Isten kormányát szolgálja. „lsten kormánya” – mi az? Az a negatív-elvont, ellenőrizhetetlen fogalom-e, amit oly gyakran csináltak belőle? A jelszó, amivel egymást a vallásos mocsárból akarjuk kihúzni?
Isten kormánya Krisztushierarchia, a világossághierarchia, az ebben a világosságban keletkezett és kialakult Szellemi Iskola: az Egyetemes Egyház sok tagból összefűzött teste, vagy akárhogyan is nevezik ezt a szellemi közösséget. Minden szent könyv számtalan helyen utal a világosságérőknek erre az eklézsiájára.
Ez a Szent Közösség nem rendel el ötleteket, sem vallási normákat, nem hoz spekulatív teológiákat, sem értelmiségi értelmetlenségeket, hanem lemerül az emberi létbe, ösztöneink kanálisába, hogy a természetet a szellemmel keresztezze, a természetnek a szellemmel mondjon megálljt, hogy a természetrend a szellemrendben rekedjen meg. Istennek ez a kormánya, ez a világosságinternacionálé minden földi-dialektikus kormány fölött áll. Istennek erről a kormányáról úgy tűnik néha, hogy együttműködik bizonyos helyzetekkel – aztán nyilvánvalóvá válnak az egetverő különbségek, mert a dialektika kikelete, virulása és hanyatlása felváltva hangsúlyozza a sötétséget és a világosságot. De mindezektől teljesen függetlenül, minden rendszertől, irányzattól és ötlettől, ami bárhogyan is érvényre jut és fut, függetlenül halad és történik meg minden, amit János jelentett be a Jelenések könyvében. A világ alapítása óta minden vallási megnyilvánulásnak megvan a testamentuma, amelyben kijelentik: így lesz, aki meg tudja érteni, az értse meg.
Nem fogjuk fárasztani egymást a Jelenések könyvével kapcsolatos találgatásokkal, de biztosíthatom Önöket, hogy az eljövendő idők több tekintetben és változatosan fognak tanúskodni Isten kormányáról és a Rózsakereszt munkásságáról Isten kormányának szolgálatában.
Nos, kedves Barátaim, ezeket akartam Önökkel közölni ezen a pünkösdi ünnepen, haarlemi templomunk megnyitásának napján, mert ez a templom a Szent Rózsakeresztnek, Isten kormányának van szentelve. Sok hatalom próbált minket kihasználni, saját soraiba állítani, mások óriási veszélyt véltek felfedezni bennünk, üldöztek és kiraboltak minket. Nemsokára újabb megpróbáltatásokkal állunk majd szemben, és újra kijelentjük, most Bakström évszázados tanúbizonyságára is támaszkodva, hogy mi minden embernek barátai vagyunk, de Isten kormányát szolgáljuk, mely olyan dolgokat fog megvalósítani, amelyek minden természet-nyüzsgésen keresztül a láthatáron Jézus Krisztus szellemrendjét világítja ki. Ez egy isteni munka, mely alulról lesz kivitelezve emberek feje, szíve és kezei segítségével jóságban, igazságban és igazságosságban.
Minden szellemi rokonunkat felhívom ennek a szent műnek a szolgálatára, amelynek részleteit bárki megismerheti a Szellemi Iskolán keresztül.
Ez a pünkösdi tűz lángol a világon és mindenkit hív, aki erre a hívásra reagálni tud: ragadjátok meg az „eke szarvát”. Mindenkit elvárunk, aki tűzben tisztított aranyat vett. És a szellem azt mondja:
Készítsetek helyet nekem,
jöjjön el az órám: legyen!
Vágyakozva óhajtsátok!
Vérem – ez tűz: próbáljátok!
Testem, húsom: erőd legyen,
hatalmat mind tőlem vegyen!
A világosság üzenetét átnyújtottuk Önöknek, a hívás elhangzott. Most Önökön a sor. Melyik útra térnek? A természettel a természeten keresztül az új reggelhez, vagy a világossággal a természeten keresztül az új hajnalhoz?