A katárok legendás kincse
A századok folyamán sok legenda keletkezett a katárok kincséről, és tudjuk , hogy a katárok üldözői számtalan helyen és módon kutattak e kincs kézrekerítése érdekében.
Gadal úr, amikor egyszer Hollandiában volt, egy szellemi tapasztalatát említette meg , ameIyet az ussat-i katedrálisban élt át. Néhány katár testvért és vezetőt Iátott titokban leereszkedni Montségur várfalain, hogy a kincset valami rejtekhelyre, biztonságba vigyék. A híres „katárok útján” az Ariége-hez vándoroltak. Sokan állítják, hogy a kincs az Ariége völgy környéki barlangokban van elrejtve. Ezt a sejtelmei különböző énekek is táplálták, és a kutatást folytatták – a mai napig is eredménytelenül.
Ahogyan az ezzel foglalkozó első beszédben is kifejtettük, a katárok kincsét két értelemben kell látniuk, anyagi értelemben, meg anyagtalanban is. Semmiképpen sem akarjuk azt a látszatot kelteni, hogy ezekről a dolgokról mindent tudunk, de azon szeretnénk fáradozni, hogy a katárok kincsének Önökkel először az anyagtalan formáját ismertessük meg. Ebből aztán egyszerűen levezethetjük, hogy miből kellett állnia az anyagi kincsnek, habár azt sohasem láttuk. Végül pedig megállapíthatjuk, hogyan kell viszonyulnunk nekünk, mint ifjú gnosztikus szerzetnek, ezekhez az ismeretekhez, és hogy milyen következményekkel jár ez a tanulók számára. Mindenképpen megállapíthatjuk, hogy a katárok nem-anyagi kincse ugyanaz, mint minden valódi gnosztikus szerzeté. Ugyanis abból a mérhetetlen gazdagságból áll, mely mindenkié, aki részesül az Egyetemes Szellemtérben.
Ez nem misztikus példabeszéd, hanem ezek a szavak az élő igazságot tartalmazzák!
Az Arany Rózsakereszt Szellemi Iskolájában többször magyaráztuk Önöknek, hogy az embernek először a szívet kell megnyitnia a Gnózis világosságereje számára, ha a beavatás gnosztikus ösvényére lép. Másodszor vállaira kell vennie a belső keresztet, a rózsakeresztet, s ezt fel kell cipelnie a szívszentélytől a főszentélyig, vagyis Betlehemből Golgotára. Erre a keresztútra a tanulónak vállalkoznia kell, ha részesülni akar az isteni gyümölcsben, az Istentermékben.
Ez az a kincs, amelyet nem lehel földi edényekbe tölteni. Ez a keresztút önelhalással, tehát fájdalommal jár, mert két érőáramlat, ennek a természetnek az erőárama és a Gnózis erőárama találkozik a tanuló életrendszerében, a saját szerkezetében. Ebben a helyzetben az ember nem topoghat egy helyben, nem állhat meg a Gnózisban és a halhatatlanok Szerzetében való hit mellett, hanem vállalnia kell a folyamatot:
az Isten szellemében való Iángralobbanást,
az elpusztulást Jézusban, és ezen az alapon aztán
a Szent Szellemből való újjászületést.
Csakis ezen az alapon nyerheti el az Istenterméket, a kincset!
Bizonyára érzik, hogy ehhez, ennek az Istenterméknek az elnyeréséhez nagy szeretetre van szükség. Gadal úr 1956. október 13-án levelet írt nekünk:
„Montségur, a gnosztikus papság óriási máglyája; Montreál-de-Sos, Wolfram von Eschenbach és Wagner Grál-vára, mely kriptájában , ahol a testvérek-a-grálban a beavatásukat kapták, őrzi ennek a szent misztériumnak az ábrázolását. A Pireneusoknak e két völgyében, az Ariége és a De-Sos völgyében, meg az ussati szent hegy óriási belső csarnokaiban éltek a gnosztikus szerzetek, melyek oly drágák nekünk: a rózsakeresztesek, a katárok, a templomrendiek. Milyen boldogság ezekben az eszményi közösségekben! Okcitánia, azaz Dél-Franciaország ezáltal teljesen természetes módon a szeretet országa lett.
Isten szeretet! Ez volt egyik kedvelt mondásuk. És ez a szeretetország hozta létre a kapcsolatot az Egyetemes Szerzettel!
A „mélységes békét, testvérek”, „Isten szeretet”, „Betlehem legszebb vigaszait” állandó áldásként hangzott el az ajkukról.
A szeretet országában persze nem volt ellenségeskedés, de létezése és működése sajnos kegyetlen ellenségeskedést keltett vele szemben. Mert hogyan is nyilvánult meg a szeretetnek ez a birodalma?
Egy ark-diakonissza , vagyis nagymesternő támogatásával egy nagymester vezette a tanácsával az egész Szerzetet. Az ige őnáluk nem volt lepecsételve a Bibliában, nem volt valami láncra vert irat egy templomban, Isten nem volt bezárva a tabernákulumba, nem volt főpap, aki menny és pokol igazgatójaként lépett volna fel, nem volt rabszolgaság és nem volt szellemi halál. Nem; kétszer mentette meg Isten a világot az anyagiságtól és pusztulástól a Gnózis hatalmas forradalma által: a misztikusok által, a gnosztikusok által, a sivatagok magányosai, a barlangok nagy bölcsei által. Felkeltette a rózsakereszteseket, a katárokat, a leonistákat, Narbonne és Kalábria spiritualistáit az ész nélküli hit és az ostoba dogmák ellen. János és Pál, valamint a rózsakeresztesek és templomrendiek törvényen kívül helyezett, szabadon üldözhetővé tett egyházai, az Egyetemes Szerzetnek ezek a testvérei a katárokkal együtt, ezek voltak azok, akik felépítették a szellem templomát.
Barátaink, csakis így, és semmi mással nem lehet elnyerni az Istenterméket, a kincset.
Mi tehát ez a kincs?
Nos, elméletileg mindannyian tudják: az új lélek megszületik a mennyei szívben, és a mennyei szívből ez a lélek bizonyos pillanatban bepillant a homlokcsont mögötti üregbe. A lélek lát, szembesítve lesz a szellem világosságával és sugárerejével. És ettől a perctől kezdve birtokolja az örök kincset, tulajdonba kapta azt!
A szellem, mely a lélekben tükröződik, az egyetemes szellemtérnek egy része. Az egyetemes szellemtér hét áramlatban, a tökéletesség hét áramlatában nyilatkozik meg. Mi Hétszellemről beszélünk. Aki részt kap ebből, vagy ebben részesül, mint újszülött lélek, az attól az órától kezdve mindenben részesül, ami a Hétszellem , vagyis Isten, és amit ez tervez. Annak bírtokában van a nem anyagi kincs, a legmagasabb, a legnagyszerűbb, amit az újjászületett ember kaphat!
A szellemben van a tökéletes élet,
a tökéletes szeletet,
a tökéletes intelligencia,
a tökéletes összhang,
a tökéletes bölcsesség,
a tökéletes odaadás,
és a tökéletesen megszabadító tett.
Meg kell kísérelnünk ezt a hét nézetet nem külön-külön, hanem egységben látni; mert meghatározzák egymást.
Talán ismernek olyan embereket, akik sokra vitték életükben, akik nagyon szeretetteljesek, mások nagyon intelligensek, megint másoknak a tetteiben és viselkedésében bizonyos életművészet és harmónia mutatkozik meg. Kétségtelenül ismernek bölcs embereket, kimagasló alakokat, odaadó, vagy tetterős embereket. Aki azonban részesül az Egyetemes Hétszellemben, az hétszeres kincset kap, amelyben az egyik nézetet a másik határozza meg. Vagyis: a Logosz hét sugarának együttműködése által a megszabadult emberben megnyilvánul az időben az örök! A szellemlélek ember számára ekkor nincsen határa a tudásnak, az ismeretnek, a képességeknek és a cselekvésnek! Már elvileg is minden határ, minden akadály, minden korlátozás teljesen elmúlt. És ettől az órától kezdve kifejlődik a gyermek és az Atya viszonya. Vagyis ettől kezdve egy folyamatszerű, univerzális jellegű fejlődés, növekvés kezdődik, melyet semmiképpen sem lehet feltartóztatni. Ez egy állandó, szakadatlan élet, törekvés és tevékenység az elmúlhatatlan kincsből és ennek alapján.
Ez tehát a katárok kincsének nem anyagi nézete, a katárok kincséé, mely a beavatottaknak mindig is birtokukban volt. És ezért teljesen egyenlő ebben Isten minden gyermeke, s mind ugyanazt a kincset birtokolja. És ezért egyek, és egyek is lehetnek, mert semmi sincsen, ami elválaszthatná őket. Ezért felismerik egymást az egész világon. És ez az oka, hogy a legnagyobb tiszteletben tartják egymást, holott a szellemi fejlődésnek nincsenek mind ugyanazon a fokán: mert vannak idősebb és vannak fiatalabb testvérek. Az idősebbek előbbre haladtak már a szentté válás folyamatában. És a fiatalabbak tudják, látják, tapasztalják ezt. Az idősebb azonnal felismeri a fiatalabbat, és repes a szíve örömében, hogy egy újabb testvér részesül abban a kincsben, mely örök és mérhetetlenül nagy. Az idősebb ekkor a fiatallal szemben nem érzi magát többnek, nagyobbnak; mert az Egyetemes Szellemben nincsen kisebb és nagyobb. A szellemlélekben születettek között a szent demokrácia, az igazi szabadság, egyenlőség és testvériség uralkodik. Amije az egyiknek van, az mindegyiknek lesz, amit az egyik elér, azt mind elérik majd, amit az egyik megtesz, azt mind megteszik majd.
Ha mindezt némi meggondolás után jól megértették, akkor ebből nehézségek nélkül levezethetik, hogy a katárok anyagi kincsének miből kellett állnia, hogy miből áll valóban! Talán azt is megértik, hogy semmiképpen sem jelentheti a népek pusztulását, ha ezt a kincset soha sem találják meg. Mert a nem-anyagi kincset a felállított szellemi törvények figyelembevétele mellett mindig is anyagivá lehet lenni. Tehát sohasem veszhet el semmi, akkor sem, ha nem található. Megsemmisíthetetlen, akkor is, ha porrá lett volna! Csak egy ideiglenes része mehet veszendőbe, ha például valami szellemi munka a haláltermészetben lehetetlenné válik. Vagy ha egy anyagivá lett nem anyagi bölcsesség tudománnyal és gyakorlattal keveredett el. De ez lehet az egyetlen nyereség is, amit a haláltermészet elkönyvelhet magának: időt nyert. Ezer év azonban Isten előtt csak egy nap. Emiatt elmúlhatatlan a kincs, és biztonságban van; és a győzelem is mindenkor biztos.
Mindezek igazolásaként szeretnénk ezt a beszédet Gadal úr szavaival zárni, amelyeket 1957. májusában intézett Szellemi Iskolánk tanulóihoz:
„Kezdetben volt az ige…
és a világosság belevilágított a sötétségbe!
Íme ez a lángoló csillag, Betlehem pentagramja, mely feltárja az anyagit és a nem anyagit, íme a perfektek konszolamentuma. Az üldözöttek, a törvényen kívül helyezettek sohasem adták fel azt az irányzatot, az ő irányzatukat. És azt is fel kell ismerni, hogy a történelem minden sötétségén át egyre erősebben ragyog az isteni világosság, mely a teljes igazságot megnyilvánítja!”
E megragadó tényekkel a szemünk előtt azzal zárjuk beszédünket, hogy:
Dicsőség a Szent Szellemtűz igéjének!
Catharose de Petri