A hermészi filozófia kulcsa
A titkos tűz
Aki elmélyül a Rózsakereszt Szerzetének nyilatkozataiba, a Fama Fraternitatisba, a Confessio Fraternitatisba és Rózsakereszt Keresztély Alkémiai Menyegzőjébe, azt megrendíti a nagy szellemi erő, mely ezekből az iratokból árad. Az erős belső megmozdulás, mely a szerzőket ihlette, benyomást kelt, és a mélységes hit, mely jellegzetes életmeggyőződésben nyilvánul meg, érinti az olvasót. A hit, remény és szeretet szignója mindig is jellemezte az olyan embereket, akik a szellemi hagyományt élő valósággá tudták tenni.
Ez az élő valóság, ez az élő hagyomány, melyet hermészinek nevezünk, háromszoros:
- az igaz istenszolgálat,
- az igaz felebaráti szeretet gyakorlata,
- cselekvés és beszéd a Szentlélek erejéből.
Ez a hármasság hozza kapcsolatba a résztvevőket a teremtés rejtélyével, s készteti őket a mindenség építészének, architektusának kezében lévő törvényszerűségek elfogadására és alkalmazására. Ez a törvényszerűség egy alkotó erő, egy élő fluidum, mely szellemi erőként nyilvánul meg, belső lelkesüléshez és anyagi megnyilvánuláshoz vezet.
A törvényszerűséget, mely az életet háromszorosan meghatározza, minden időkben vizsgálták bizonyos embercsoportok. Ezt egy szellemi elv, egy fluidum, közeg, vagy tűzelv befolyásolta, mely a mindennapi élet nyitja, kulcsa. Az ember minden meggondolásánál döntő szerepet játszik. Felteszi neki az alapvető kérdést, amelyet a gnosztikus Teodótusz így fejezett ki:
„Kik voltunk és mik lettünk, hol voltunk és hová igyekszünk, mitől lettünk megszabadítva, mi a születés és mi az újraszületés.” Vagyis röviden, a hermészi képlet: „Aki magát ismeri, ismeri a mindenséget”.
A rózsakeresztes nyilatkozatok megjelenési formájának vizsgálatánál, szellemi hátterük ábrázolásánál, melyek a formát meghatározták, a gyökereket a hermészi vagy hermétikus hagyományban kell megtalálnunk, mert ez volt döntő jelentőségű a szellemi nézetek bekeretezésénél.
Egy hermétikus hagyomány, s ezt nagy nyomatékkal szeretnénk hangsúlyozni, semmiképpen sem valami titokzatos, napvilágtól elvont, spekuláló, találgató vizsgálat, hanem az ősi bölcsességet tanító iskolákon alapul. Ilyen volt például Pithagórász iskolája, az athéni akadémia, a régi Egyiptom király-pap kultúrája nagy képviselőjével Hermész Triszmegisztosszal, Zoroaszter (Zarathusztra) perzsa bölcsességiskolája, az alexandriai filozófusok és csoportosulások iskolája, a gnoszticizmus hazája, a krisztusimpulzus a régi palesztinából, s az újabb időkből Firenze akadémiája, szellemi vezetőjével, Marsilio Ficinoval.
E hagyományok résztvevői inspirációjukat a mai napig is egy forrásból merítették, mely szüntelenül az idő országaiba ömölvén élő bölcsességárammá lett. Ezen az alapon elmélkedtek az ember, a világ és a teremtője viszonyáról. Minderről megállapításokat és kijelentéseket tettek, s halhatatlan bölcsességük megtalálható a szentírások hagyományaiban és az ezekből beszélő élő erőben. Ezt a hagyományt az utánuk jövő csoportosulások mindig újra lefektették. Ez közösségek alapításához vezetett, amelyek ismereteiket írásbeli vagy szóbeli átruházással fektették le. Jó példa erre Alexandria híres könyvtára, és annak folytatása, a Medicik könyvtára, a Bibliotheka Laurentiana. Ezen az alapon álltak a Rózsakereszt Nyilatkozatainak szerzői a 17. század elején. Ebből az élő erőforrásból merítettek, és az ősrégi hagyomány jelenlévő volt Kristóf Besold hermészi hagyományban gazdag könyvtárában. Besold a rózsakeresztes barátok-testvérek egyike volt, aki szintén ott állt a nyilatkozatok keletkezésének alapjainál. Azt olvassuk a Confessio tizedik fejezetében:
„Annyit azonban nem hagyhatunk megemlítetlenül, hogy amíg néhány sastoll van valamelyest az utunkban, addig a szent Biblia kizárólagos, fáradhatatlan és állandó olvasását ajánljuk. Ha ez a könyv valakinek nagyon tetszik, tudja meg, hogy szerzetünkhöz nagyon közel került. Ahogyan az képezi a mi szabályainkat, s a világ nagy csodaművében egyetlen betű sincsen, amit ne véstünk volna az emlékezetünkbe, úgy azok vannak hozzánk a legközelebb, s azok hasonlítanak ránk a legjobban, akik ezt a páratlan könyvet teszik életük irányvonalává és mércéjévé, valamint tanulmányaik és az egész emberiség útikalauzává.
Ezektől nem azt várjuk, hogy állandóan tele legyen a szájuk vele, hanem hogy értelmét az emberiség minden korosztályának a megfelelő módon közvetítsék. Mi ugyanis nem szoktuk az isteni bölcsesség beszédét úgy elcsépelni, ahogyan az írás magyarázóinak végeláthatatlan sokasága teszi, akik miatt egyesek irányzatuk véleményéhez ragaszkodnak, mások meg hagyományos gonoszsággal viccelődnek a viaszként gyúrható íráson, amit teológusok, filozófusok, medikusok és matematikusok is tetszés szerint akarnak a szolgálatukba állítani.
Inkább kötelességünk arról tanúskodni, hogy a világ kezdete óta sem ajándékozták meg az emberiséget nagyszerűbb, csodálatra méltóbb és áldásosabb művel, mint a Biblia. Áldott, akinek van, áldottabb aki olvassa, a legáldottabb, aki alaposan ismeri. Aki azonban megérti és aszerint cselekszik, az hasonlít Istenre a legjobban.”
Valóban, a szolgalat, a kihordás, a meghatározás, az ősrégi ismeret és a fennkölt belátás átruházása a Liber Mundi (a világ könyve) és „T könyve” (Theos, Isten könyve), a titokzatos könyv, melyet a rend alapítójának, Rózsakereszt Keresztély atya-testvérnek kezében találtak, azt mutatja, hogy a rózsakereszt barát-testvérei az élő követő utódok voltak, az egyetlen kulcs, egyetlen ismeret, egyetlen módszer birtokosai, amelyet az idők kezdetétől fogva a tűz mesterségének ismertek. Ezzel a tűzzel szeretnénk Önöket szembesíteni, mert ez a hermészi filozófia nyitja. Egy ősi himnusz, amelyet Zoroaszter bölcsességeként őriztek meg, így ad hírt a Zend-Avestában erről a tűzről:
„Közeledek hozzád, a dolgok őskezdete óta erősen ható tűz, Ormuzd és a dicsőségben eltűnő lények egyesülésének okozója, akikhez nem vagyok méltó.
Jöjj el Druazeste-tűz (lélek-élet-tűz) az emberbe, aki a Földön tévelyeg, Ormuzd tüze, a nagyok területéből jöjj! Az orcád elé lépek, ó Ormuzd tüze, magasztos ég! Szél a Te ruhád, a neved Dadjeste, ó Ormuzd-tűz!
A gondolatok őszinteségével, szentségben, bölcsességgel, a tevékeny és tiszta igével jövök eléd. Hozzád hatol el az imám, melyet jó tettek támogatnak. Eléd állok, ó Ormuzd, gondolkodásomban, beszédemben és cselekvésemben tisztaság uralkodik. Téged szólítlak, Téged dicsérlek testek teste Ormuzd; ezt a fénypontot szólítom, mely minden létező fölött magasztos, a nap örök forrása!”
A világszerte ismert Smaragd Tábla pedig így nyilatkozik erről a titokzatos tűzről:
„Igaz! Biztos! A teljes igazság! Lent ugyanaz van, mint fent, és fent ugyanaz, mint lent, hogy az Egyetlen csodái teljesüljenek.
Ahogyan minden az EGYből lett, egyetlen közvetítő által, úgy lett minden ebből az egyetlen házasságból. Aminek Atyja a Nap; Anyja a Hold. A Levegő hordozta az ölében. A Föld pedig a dajkája.
Minden talizmán Atyja az egész világban jelen van. Ereje a Földben alkalmazva érintetlenül változatlan.
Válaszd el szeretettel, mély belátással és bölcsen a Földet a Tűztől, a finoman szőttet a keménytől, töménytől és merevtől. A Földről felszáll a Mennybe, majd visszaereszkedik a Földre; és magához veszi annak az erejét, ami fent van, és annak az erejét, ami lent van. Így lesz meg nektek az egész világ dicsősége, és emiatt minden Sötét menekülni fog tőletek. Ez minden erőknek hatalmas Ereje, mert minden gyöngédet legyőz, és minden keményt áthat. Így készült a világ. Belőle ugyanúgy lesznek más csodás alkotások.
Azért neveznek engem a háromszor-nagy Hermésznek, mert enyém az egész világ bölcsességtanának mindhárom nézete.
Amit az arany készítéséről, a szellemi Nap hatásáról mondtam, az maradéktalanul teljes.”
A nyilatkozatok és keletkezésük
A 16. század végének és 17. század elejének politikai, társadalmi és kulturális viszonyai a nagy veszélyeztetések jegyében álltak. Olyan korszak volt ez, mely a harminc éves háború végéig tartott, egész Németországban nagy mészárlásokat okozott, amikor a reformáció és a katolikus egyház ellenreformációja állt szemben egymással két hatalmas blokk formájában. Olyan viszonyok voltak ezek, amelyekben egy Giordano Bruno /1548-1600/ a hermészi filozófusoknak egyik világszerte legnagyobbja vesztette életét a római Plaza di Fiorin. Olyan időszak volt ez, amelyben Nikolaus Kopernikus /1473-1543/ megállapítása, amennyiben a nap a világmindenség középpontja, az ő számára közvetlen életveszélyt jelentett; olyan korszak, mely az olasz tudóst és filozófust, Galileo Galileit /1546-1642/ az inkvizíció vérpadjai előtt térdre kényszerítette, hogy ezt az „istenkáromló” világnézetet esküvel tagadja meg. Ezek a körülmények, ezek a viszonyok tettek egy természettudós Paracelsust /1463-1541/ mindenki számára szabadon üldözhetővé, törvényen kívülállóvá, aki a természettörvények és keletkezésük magasabb okainak felismerésével, valamint az emberi testben való tükröződésükkel úttörő munkát végzett; ezáltal teljesen új nézetek keletkeztek, amelyek az orvostudományban a mai napig is hatnak.
Olyan idők voltak ezek, amelyek egy Valentin Weigelt /1533-1588/ elhallgattattak, akit csak halála után nyomtatott írása révén ismertünk meg. Mert tény volt, hogy a pozíciójába és életébe került volna, ha tanúskodott volna a felismeréseiről, amelyek később a korai rózsakeresztesekre oly nagy befolyással voltak.
Egy Gáspár Schwenckfeld is nagy ellenségeskedésnek tette ki magát művei miatt. És mit mondhatunk egy Jakab Böhme-ről /1575-1624/, akit városából kiutasítottak, s halála napjáig üldöztek. Írási tilalmat róttak ki rá, mert szellemi látásának, az „Aurórának” egy kézirata került forgalomba. Ez az irat úttörő hatású volt a hermészi-gnosztikus világnézetben. Böhme gondolatai véglegesen egy összműben lettek írásba foglalva, mely ezt a németet, ezt a Philosophus Teutonicust a német triszmegisztosszá tette.
Olyan időszak volt ez, amelyben egy Johannes Arndtot, a teológust és filozófust, a rózsakereszt testvérei szoros baráti köre nagy barátját, Paracelsus, Weigel és Kunrath csodálásáért gyanúsították és lenézték, amelynek azonban ez az ember életvitele és az igaz kereszténységről írt négy könyvében lefektetett életműve által ellenállhatott. Mit gondoljunk Thomas Campanelláról /1528-1639/, aki csak nehezen tudott megmenekülni az inkvizíciótól és a gályarabságtól, akit a francia nemesség vett védelmébe? A római inkvizíció egyáltalán nem vette köszönettel művét, a Civitas Solist, a „napállamot”, s az igazi keresztény államnak ezt a leírását puszta utópiának minősítette.
Nem lett-e éppígy egy Servet Mihály, az emberi test vérkeringésének felfedezője és tudományos megvizsgálója egy reformáló, Kálvin János támadásának áldozata, aki Servetet Krisztus nevében támadta meg és vitette máglyára Genfben?
Ne áltassuk magunkat tehát a szellemi légkörrel és ellenségességgel kapcsolatban, amelynek a rózsakeresztes barátok voltak kitéve a 17. század elején egy főiskolai városban, Tübingenben. Ugyanaz a Tübingen volt ez, mely néhány évvel előbb elküldte Giordano Brunot, aki az egyetemen világnézetéről akart beszélni, mely Kopernikusz természettudományos megfigyelésének egy hermészi magyarázatát képviselte volna, ami szerint „nem a Föld és nem az ember, hanem a Nap a szellemi tűzelv; az emberben a napelv a vonatkozási keret, egy új életszemlélet és fizikai nézet központja.” Bruno kísérletéért tiszteletdíjat kapott, de dolgavégezetlenül és hallgatásra kötelezve kellett elutaznia.
Olyan korszak volt ez, amelyben Johann Amos Comeniusnak menekülnie kellett hazájából és városából, Prágából, hogy végül Hollandiában kerüljön biztos kikötőbe, írhassa meg életművét, amelyet pártfogói itt adtak ki nyomtatásban.
Ebben az időszakban, a 16. és 17. század fordulóján, 1601-ben kerül Johann Valentin Andreae Tübingenbe, hogy itt kezdje meg tanulmányait apja halála után, aki szintén szívesen foglalkozott alkémiával és szellemi tudományokkal. Itt merül fel először Kristóf Besold neve is, akit lutheránus testvérei életfogytiglan vakbuzgón üldöztek. Itt ír a fogékony és tehetséges fiatal Andreae két színdarabot: „Eszter”-t és „Jácint”-ot. Ezt egy sor más írás követi, amelyek világosan szellemi és érzékeny fajtájáról tanúskodnak.
Tanulmányait 1607-ben hirtelen meg kell szakítania, mert botrányba keveredik. 1607-ben, 21 éves korában fátyol hull magánéletére, mely csak hét évvel később, 1614-ben tűnik el teljesen, amikor 28 éves korában Ágnes Grüningert, az ismert teológus és szenvedélyes lutheránus Joshua Grüninger leányát veszi feleségül.
A társadalmi és személyes bajok és veszélyeztetések ellenére a 17. század elején mégis kialakul a rózsakereszt és nyilatkozatainak csodája. Az 1607-től 1614-ig, vagy pontosabban, ha a rózsakeresztesek nyilatkozatait vesszük 1604-től 1616-ig, tizenkét évig tartó furcsa konstelláció, a szellemi erő kiömlésének időszaka, mely úgy látszik a szellemi történelem fordulópontja, a hermészi hagyomány igazi folytatása lett Európában. Szárnyait rövidesen egész Európára kiterjesztette, s e világrészt új szellemi szabadság korszakával ajándékozta meg, mely néhány országban megvalósulván, egyeseknek új függetlenséget és a véleménynyilvánítás szabadságát adományozza. 1607-ben Andreae számára olyan időszak kezdődik, mely a rózsakeresztesek filozófiájára nézve meghatározó jelentőségű volt. Tagja lesz a tübingeni körnek. Legközelebb álló elvtársai a kör vezetője, Tóbiás Hess /született 1558-ban Nürnbergben, akkor 49 éves/ és Kristóf Besold /1577, Tübingenben, akkor 40 éves/, a Rózsakereszt három barátja, akiket a korszak szelleme több mint egy tekintetben mozgósított. Ismerték a nagy veszélyeket, amelyek elődeiket és ideológiai sorstársaikat, Paracelsust, Servetet, Weigelt, Schwenckfeldet, Arndtot és sok mást már fenyegettek.
A nagy szellemi impulzus, amelyet azoktól kaptak, mesterien jut kifejezésre a Confessio Fraternitatisban. A következőket olvashatjuk a fontos 7., 8., és 9. fejezetben:
„Így tehát, ó halandók, egyet ki kell jelentenünk: Isten elhatározta, hogy a világnak, mely nem sokkal azután elpusztul, visszaadja az igazságot, világosságot és dicsőséget, amelyet hagyott kivonulni a paradicsomból Ádámmal az ember nyomorának enyhítésére. Ezért nagyon helyénvaló, hogy csökkenjen a hamisság, sötétség és lekötöttség, ami a Föld haladó forgása folytán a tudományba, a cselekvésbe, a kormányokba és emberekbe befészkelődött, s ezeket nagyobbrészt elsötétítette.
Ezzel a vélemények, hamisítások és tévtanok végtelen sokasága keletkezett, ami a választást még a belátó emberek számára is megnehezítette, mivel egyrészt a filozófusok véleményei, másrészt a tapasztalatok valósága zavarba hozza őket. Ha majd ez mind, ahogyan bizalommal reméljük, egyszer befejeződött, s ezzel ellentétben mindig az egyetlen, szakadatlanul állandó irányvonalat látjuk, akkor a köszönet ezért a munkatársaknak jár, de az oly jelentős mű egészét áldásos korszakunknak tulajdoníthatjuk.
Ahogyan elismerjük, hogy meggondolásaival sok kimagasló alak járul hozzá az eljövendő reformációhoz, úgy semmiképpen sem merészkedünk magunknak tulajdonítani a dicsőséget, hogy ily nagy feladatot egyedül mi kaptunk. Inkább arról kell tanúskodnunk megváltónk, Krisztus szelleméből, hogy előbb fogják a kövek felajánlani magukat, mint hogy az isteni határozat végrehajtóiban legyen hiány.
Akaratának bejelentésére Isten már követeket küldött, csillagok képében, amelyek Szerpentáriuszban és Cignuszban megjelentek, és magasztos határozatának valóban nagy jeleiként annyit taníthatnak, amennyit az Ő rejtett írásából az emberi szellem egyáltalán felfedezhet, hogy a természet könyve legalább is mindenkinek megnyittassék és feltáruljon, akkor is, ha csak kevesen tudják egyáltalán olvasni vagy megérteni.
Ahogyan az emberi fejben két szerv van a hallásra, kettő a látásra, kettő a szaglásra és egy a beszédhez, és a fülektől hiába követelnénk beszélést, s a szemektől a hallást, úgy megvolt az ideje a látásnak, volt időszaka a hallásnak, és megvolt ez a szaglásnak is. Már csak az van hátra, hogy a lerövidített idők gyorsulásában a nyelv is teljes mértékben megtiszteltessék, hogy amit egykor látni, hallani és szagolni lehetett, az végre kimondassék, miután a világ mérges és kábító poharából ivott bódulatát kialudta, és a korai reggel felkelő napja elé menjen nyílt szívvel, hajadonfőtt, mezténláb, vidáman és ujjongva.
Ahogyan Isten ilyen jeleket, sőt ábécéjét hintette tarkán a Szentírásba, úgy véste bele világosan a csodaműbe, az egek, a földek és az élőlények alkotásába is, hogy a csillagászokhoz hasonlóan, akik előre látják a nap- és holdfogyatkozásokat, mi is előre felismerhessük az egyház tartamát és elsötétedését.
Kivétel nélkül ezekből a betűkből vettük a mi mágikus írásunkat is, hogy új nyelvet állítsunk össze belőle, ami ugyanakkor a dolgok lényegét is kifejezi. Emiatt nem lenne csoda, ha a többi nyelvet nem beszélnénk olyan kifogástalanul, mivel azt is tudjuk, hogy ezek a nyelvek nem tűnnek Ádám és Hénokh nyelvének, amelyet a bábeli nyelvzavar meggyalázott.”
A három rózsakeresztes barát
Vessünk egy pillantást a rózsakereszt két barátjára, akik Andreae mellett álltak. Az egyik Tóbiás Hess, a másik Kristóf Besold. Kik voltak és mit akartak? Kristóf Besoldtól például a következőket halljuk: Tóbiás Hess azt állította, hogy teológia és filozófia csak a szent írásból magyarázható meg; hogy Hesst 1609-ben Paracelsus receptje szerinti gyógyszerek készítésével vádolják, holott ezek tiltottak voltak; hogy Hess volt az egyetlen, aki Andreaet egy súlyos betegségből ki tudta gyógyítani; hogy Hesst a teológiai tanszék és Tübingen kancellárja felelősségre vonta felfogásai és bizonyos számítások miatt, amelyek eljövendő eseményekkel voltak kapcsolatban /erről fennmaradt egy 1605 július 2.-án kelt irat/ Itt előrejelzésekről van szó a pápaság hanyatlásával és Magyarországon és Hollandiában kitörő véres háborúkkal kapcsolatban, amelyek Hess megfejtése szerint a jelenések könyve hatodik részében említett első pecsét feltörésének következményei.
Carlos Gilly történészt idézzük: „1605-ben már abban a miliőben, abban a keretben vagyunk, amelyből csak három-öt évvel később a rózsakeresztes nyilatkozatok keletkeztek. Mint később a Confessio Fraternitatisban, ebben a fennmaradt okmányban is Isten birodalma ellenségeinek nevezi a Hess a törököket és pápát a római birodalomban; éppúgy beszél itt a sasról is, a Habsburg házról, amelyből ki kell lábalni, s ahogyan a Fama Fraternitatisban is, a Trigonurn Igneumra utal, mivel az időnek közel kell lennie és állandóan különös és nagy jelek jelennek meg együtt egymás mellett, amelyet Trigonurn Igneumnak lehet látni és hallani.”
Az 1604-es év Hess szerint egy új korszakot harangoz be, mely Luther születésével /1483/ áll kapcsolatban. Az 1483-as évre következő 120 év1604-re utal. A Fama szerint ekkor nyílik meg Rózsakereszt Keresztély sírjának ajtaja, amelyen ez állt: „Százhúsz év múlva megnyílók”. Ez egy új konstelláció korszaka a Szerpentáriusz és Hattyú csillagképben1604-ben, amelyről a Confessio ad hírt. Hessel kapcsolatos vizsgálatunkban rendkívül fontos, amit Andreae ír 1619-ben megjelent „A halhatatlan Hess” című iratban: „Hittünk Tóbiás Hess paradox szellemében, meg a nem tudom én milyen feltalált arany korszakban, és az utolsó ítéletnek valamilyen kíváncsi megfejtésében.” És azt mondja Hessről, aki 1614 novemberében hal meg: „Isten barátja volt, Krisztus szolgája, embertársának jóbarátja, az igaznak doktora, a jónak alkalmazója, az irodalom ékessége, Tübingen csillaga, a természet kincstárosa, a világ bosszúsága és a sátán ellensége.”
Egy Tóbiás Hesst dicsérő iratban, mely 1619-ben jelent meg, de jóval korábban íródott, Krisztus igazi követője prototípusának, Rózsakereszt Keresztély szellemi képének a leírását találjuk:
„Egy jámbor ember anatómiája, vagyis halottszemléje.
Tóbiás Hess nagy – ha nem is mindig egyenletes – hírű ember volt. Egy nem közönséges és lappangó betegség áldozata lett, amely ellen nem nőtt orvosság, úgyhogy hamarosan életét vesztette miatta. A halottszemlére összehívták Európa legtapasztaltabb anatómusait, a holland Andreas Vesaliust, Felix Plattért és Gáspár Bauhint Baselból, meg Fábriciust. Mind a négynek meg kellett vizsgálnia a halott Hesst, hogy megállapíthassák a lappangó betegség gócát. Miután a testet megnyitották, a következőket állapították meg: a szív egészséges volt, és teljesen át volt itatva Krisztus világos piros vérével. Csak az elülső pitvarban volt még valami az eredendő bűn fertőzött folyadékából. Tüdői teljesen meg voltak töltve Isten lélegzetével, a Szentlélekkel: az akadémiai tudományoknak már csak egyes, nagyon kis gennyesedései voltak kimutathatók. Keresztény mája a legszebb erényeket oly egyenletesen osztotta el egész testében, hogy a megvesztegethető emberi természetnek már csak kevés gyengeségét lehetett megtalálni. Lépe csakis a felebaráti szeretet legjobb vérét dolgozta fel, holott már többször megtámadta az idegen gonoszság nedve. Veséi körül, melyek erényesen érintetlenek maradtak, volt még valamelyest tisztátalan zsír, a vágyösztön azonban annyira vissza lett szorítva, hogy őt nem tudta már felhevíteni. Az epéből az egész testben csak kevés lerakódást lehetett találni, mert Hess még az ellenségeire sem haragudott meg soha. A gyomor tökéletes volt, mintha acélból lenne, mivel évekig a bűn vasát kellett megemésztenie. Az agy is csaknem tökéletes volt, mivel a kíváncsiság minden váladékától meg volt tisztítva.
Minden más is éppoly egészségesnek találtatott, úgyhogy Vesalius végül csodálkozva a következőket mondta: Ha ezt az embert Isten nem hagyta volna a világ gonoszságán tönkremenni, ha nem hagyta volna, hogy a gonosz világ megölje őt, akkor ez az ember halhatatlan lett volna; mert természete minden gyűlölettel és irigységgel szemben ellenállóvá tette volna.”
Ezt a dicshimnuszt állítsuk szembe a Fama Fraternitatisnak azzal a részével, amelyben Rózsakereszt Keresztély testvér testének megtalálásáról van szó: „Gondos és bölcs atyánk holttestét még nem láttuk. Ezért áthelyeztük az oltárt. Így fel tudtunk emelni egy nehéz bronzlapot, amely alatt egy szép és nemes test volt, sértetlenül, s a felbomlás legcsekélyebb jele nélkül, teljes szépségében és képességeivel, ahogyan itt a lehető legpontosabban ábrázoljuk. Kezében arany betűs, pergamenre írott könyvet tartott, T könyvét, mely most a Biblia után a legnagyobb kincsünk, s amit persze nem tehetünk ki könnyelműen a világ ítéletének.”
Nem fekszik-e itt Tóbiás Hess egy vonalban Rózsakereszt Keresztély atya-testvérrel, mint az igaz krisztuskövetés prototípusa?
Ki volt Kristóf Besold? Egy rendkívül éleseszű tudós. Egy kb. 4000 iratot tartalmazó könyvtárt alapított, amelyben minden tudomány sokszorosan képviselve volt. Megemlítünk többek között 488 hermétikus, lutheránus és kálvinista könyvet, olasz, spanyol és francia teológiával foglalkozó művet, 162 orvostudományról és természettanról szóló művet, 611 filozófiai és filológiai iratot, továbbá keleti nyelveket, politikai, jogi, történelmi és földrajzi tárgyú műveket.
A történelmi és összehasonlító kutatásból, meg egy 1986 novemberében Amsterdamban tartott szimpóziumon együttműködő tudósok beszédeiből és vizsgálataiból kiderül, hogy habár nagy szellemi erejével és nem lankadó fáradozásával Tóbiás Hess volt a nyilatkozatok létrejöttének a szíve, tengelye és építőmestere, mégis Kristóf Besold volt a fej, a tudomány kitűnő embere, a nagy ihlető, a képző, aki egy hermészi filozófiai életszemléletből hatott; szintén inspirálta Johann Valentin Andreaet, aki aztán mindent leírt és ábrázolt. Biztos, hogy a nyilatkozatok Tóbiás Hess házában keletkeztek, s nemrégen végzett kutatás kimutatta, hogy a kéziratok is őnála voltak. A kéziratok másolatai már nagyon korai időpontban forgalomban voltak lelkes hívek és követők köreiben. Ezekhez a körökhöz tartozott az akkor erősen elvágyott reformációnak, az igazi eredeti, tiszta kereszténységre irányulásnak sok jelentős képviselője. A jóság, igazság és igazságosság, a szív, fej és kezek első trigonum igneumát a Hess-Besold-Andreae háromszög fektette le.
Besolddal kapcsolatban, akit a lutheránus uralkodók üldöztek és meghurcoltak, s aki a húszas években a dramatikus elhatározásra jutott, hogy átlépjen a katolikus egyházba, szeretnénk itt közölni egyik értekezésének egy részét a nevelésről, mely 1620-ban jelent meg Tübingenben az Opus Politicumban, s amely a hermészi filozófia hagyományával foglalkozik:
„A Prisci-filozófusok /vagyis a Sokratesz előttiek, akiknek elődje Hermész Triszmegisztosz volt/, sokkal többet tudtak, mint amit mondtak. Egy olyan ember tehát, akiben a természet világossága még nem lett teljesen kioltva, hamarosan maga is felfedezi, milyen nevetséges és szegényes Arisztotelész világi filozófiája a magasztos hermészi filozófiával szemben.” Besold azzal folytatja: „Szeretnék itt egyik saját disszertációmból idézni, melyet több évvel ezelőtt kezdtem el Tübingenben, de máig nem jutottam hozzá, hogy befejezzem. Témája a régiek filozófiája /De Antiqua Philosophia/.” Ennél a disszertációnál valójában egy „Aszklépiosz”-hoz írott magyarázatról van szó. Aszklépiosz a Corpus Hermeticum legismertebb iratainak egyike, s igazán kár, hogy a tübingeni jogtudós ezt a munkát nem fejezte be. A humanisztikus és filozófiai inspiráció tekintetében ez a töredék Pico della Mirandola emberi méltóságról tartott híres beszédére emlékeztet.
Amikor minden dolog meg lett alkotva, mindent egy változtathatatlan természettörvény segítségével úgy fűztek össze, hogy örök viszályban ugyan /discordia/, mégis egyetértésben és harmonikusan /concordia/ létezhetett. A szép, művészi mű minden tekintetben tökéletesnek tetszett, de a mindentudó és mindenható Teremtő még tökéletesebbé akarta tenni, aminek érdekében a világ múlandóságához hozzákevert egy keveset a mennyek örökkévalóságából, hogy egyidejűleg tükrözze az örök és a múlandó dolgokat is. A teremtő elhatározta egy mikrokozmosznak, egy kis világnak a megalkotását, mely minden részletében a menny és föld nagy világához, a makrokozmoszhoz hasonlíthatna, s azt állandóan tükrözheti. Ez az alkotás Zoroasztert és a háromszor nagy Hermészt a következő kijelentésre késztette: Ó, homo, miraculum naturae audacis – Ó ember, a vakmerő természet csodája vagy. Amikor a természet beléd ereszkedett, olyan csodát alkotott, mely a természet minden más csodáját túlszárnyalja. Benned van a menny és a föld, egyesült az örök és a múlandó.
Az ember tehát nem más, mint egy mens divina, egy földi láncokkal megkötött isteni ész, vagy ahogyan Seneca írja, testbe süllyedt isteni szellem. Az ily nagy világosság segítségével az ember képes felemelkedni, hogy magát a mennyt is felmérje. Ezáltal az ember tudja, hogy mi van fent és mi van lent, anélkül, hogy a földet el kellene hagynia, felszáll a mennyekhez, s ott szinte közösségben él Istennel magával. Ha azonban az ember, isteni és legmagasztosabb részét elfelejtvén, szellemét nem a legmagasabbra irányítja, hanem a múlandó dolgok piszkában fetreng /amelyben a disznók fürödnek/, ha a test csábításainak és az érzékek kísértéseinek enged, hagyja hogy ezek félrevezessék és becsapják, akkor az isteni tűz benne el lesz fojtva és hamarosan teljesen kialszik.
Ezt szem előtt tartva, mert ezt az embernek legmélyebb belsejébe belevésik és bepecsételik, az igazi filozófiát valóban kívánni kell. Az ilyen filozófia – ezzel végződik Besold töredéke – a keleti népeknél mindig életben volt; ez a szellem felemelkedése a lentitől a fentihez, a sötéttől a világossághoz minden teremtmény irányvonala mentén, vagy ami ugyanaz, önmagának az alkotott dolgokban való megismerése által.”
A rózsakereszt három barátjának vizsgálatával, akiknek útjai 1614-ben Tóbiás Hess halála folytán is elváltak egymástól, a rózsakeresztes nyilatkozatok szellemi, társadalmi és politikai jelentősége tekintetében is új fázisba kerülünk. 1614 Andreae házasságának az éve, és egy új társadalmi pozíció, a teológusi pozíció kezdete is, amelyhez 1613-ban újabb tanulmányokba kezdett. A rózsakeresztes szellem azonban tovább ragyog Andreae műve fölött, mely egész életét jellemzi, s amit mintegy fáklyaként nyújt át Johann Amos Comeniusnak. Comenius így nyilatkozik erről az útról:
„Aki Istent teljes szívéből szereti, annak nem kell sok szabály és előírás, hogyan, mikor, hol és milyen gyakran szolgálja, imádja vagy tisztelje Istent, mert Istennel való bensőséges összeköttetését és készséges engedelmességét a legnagyobb megtiszteltetésnek veszi. Az embert ez mindig és mindenhol Istenhez vezeti, hogy Őt a bensőjében dicsérje, és minden cselekedeténél Isten dicsőségét tartsa célként szem előtt.”
A nyilatkozatokban rejlő üzenetet tehát, melyet a szerzők meggondoltan nyújtanak át, nem szabad csekélységnek vennünk, hanem felrázó figyelmeztetésnek kell látnunk. A nyilatkozatok nem valami pszichológiai, filozófiai vagy tudományos értekezések, hanem igazán jelentősek, mint a hermészi hagyomány megszakítás nélküli folytatásai, vagy mint a rózsakeresztesek filozófiája, mely a szellemi tűz megnyilvánulásaként mind a mai napig is tart.
Egyesült erő erősebbé tesz
A szárnyas Hermésznek, mint az istenek hírnökének van egy ábrázolása, amelyen mutatóujját a titoktartás, a hallgatagság, szerénység és elővigyázatosság jeléül a szájára tartja. „Akik tudnak, nem beszélnek – akik beszélnek, nem tudnak.” Kezében nagy elővigyázatossága okát tartja: egy lángoló, hétkarú gyertyatartót, mely egy hétséges rejtély jelképe.
Ezzel a Hermésszel újra találkozunk „Rózsakereszt Keresztély Alkémiai Menyegzőjében”. Ott azt tudjuk meg róla: „Hermész az ősforrás”. A szellemi értéket illetően, aminek a szent Rózsakereszt Szerzetének e hagyatékát akarjuk elfogadni, ezt a hermészi filozófia átvételének látjuk; a szellem, a lélek és a személyiség újjászületéséhez való visszatérés alapelvéről van szó. Ez a rózsakeresztesek alkémiája. Ezeket a szellemi értékeket, ezt az élő hagyatékot ne nézzük a bölcsességtan valami új formájának, ne korlátozzuk ilyesmire, valami új életfilozófiára, hanem e cikk elején is említett „tűz-mesterséggel”, a szellem és anyag transzmutálásának a mesterségével, a szellem, lélek és személyiség transzfigurálásának a mesterségével szeretnénk kapcsolatba hozni. Holott ennek a mesterségnek három nézete van egy hétszeres fejlődésben, e nézeteket össze szeretnénk foglalni és egy összekapcsoló jelképpel ábrázolni, egy tüzes közeggel, egy megfordító erőben, amelyet Merkuriusz tüzes jele fejez ki.
Merkuriusz ez, mint erő, Merkuriusz az istenek hírnöke, követe, aki a hieroglifikus Manasz is, mint szellemi elv, mely jelként jelenik meg a meghívón, mellyel Rózsakereszt Keresztélyt hívják meg az alkémiai menyegzőre. Merkúr, mint élő erő és az istenek hírnöke Dante és Beatrice számára, útban a paradicsom felé. Dante így énekli meg ezt a Divina Commedia-ban:
„Jól látom, ahogyan Te /Merkuriusz/ biztosan laksz a saját világosságodban, amelyet kisugárzol szemeiden át, melyeknek fénye minden mosollyal világosabban fénylik, de nem tudom ki vagy, sem hogy honnan van a rangod, nagy szellem, ebben a körben, mely más sugarakat az ember elől elrejt. Ezt mondtam, amikor szemeimet a gyertytartóra irányítottam, mely előbb üdvözölt engem, s beszédem idején hirtelen erősebben világított, mint azelőtt. És ahogyan a nap lefátyolozza magát a túl-teli világosságban, amikor a hőség a szigetelő ködfelhőket elsepri, úgy burkolta magát a magasabb öröm által a mennyei alak a saját sugaraiba; és így beburkolódzva és teljesen, tökéletesen elrejtőzve mondta, amit a következőkben fogtok énekelni.”
Ezt a Merkúrnak énekelt dicshimnuszt a rózsakeresztesek tűzbölcsességével akarjuk kapcsolatba hozni, mely Merkúr jegyében áll; ez három szellemi elv egyesüléseként ismeretes: só, szulfur /kén/, és merkuriusz /higany/. A kísérő magyarázat, a szakasz címe, „egyesült erő, erősebbé tesz” világossá teszi ezt. Ez a szellem, lélek és anyag transzmutálása a tűz, a szellem erejében. Ez a tűzelv, ez a magelv keletkezteti az új halhatatlan embert.
Ez a visszatérés útja a három megnyilvánult világon át. Ez először is a tér és idő világa, másodszor a belátás és megváltozás belső világa, a lélekvilág, mely az időlegesség világát és az ő viszonyait átitatja, és a lelket egy örök fejlődés menetében a világossághoz való visszatéréshez vezeti. Harmadszor a szellemi világ, a felmenet, a feltámadás világa, az Atya házába való visszatérésnek, a tűzelvnek a világa. A rózsakeresztesek ezt a visszatérést a „három” rendje egyetemes kozmikus elvének nevezik.
E három nézet leírását megtaláljuk Böhme Jakab /1575-1624/ műveiben, többek között „A teozófia hat pontja”, „Jézus Krisztus emberréválása” és a „Misztérium Magnum” című írásaiban. Idézünk “A teozófia hat pontjá”-ból:
„Ha azt akarjuk megmondani, hogyan egyesül a három elv, akkor a tüzet /a legmagasságosabb erőt/ középre kell tennünk; ez minden elvnek megelégedett, jó életet hoz, és olyan szellemet, mely erre vágyik. Ezért nincsen az elvekben viszály. Mert a tűz minden elvnek az élete: ez az élet oka, nem maga az élet.
A mélység adja a tűz fájdalmát /egy tüskét/, úgy hogy egy életben találja magát; máskülönben a mélység „csend” lenne. A mélység adja a tűznek a haragját, amelyből a mélység életének mozgása keletkezik; máskülönben csendes, örökkévaló semmi lenne. A fényvilág adja a tűznek az ő lényegét, máskülönben nem lenne benne sem érzés, sem világosság.
A harmadik elv /ennek a világnak a birodalma/ szintén adja az ő lényegét és „kínját” a tűznek, ami által mindaz az élet és gyarapodás mozgó lesz. Minden érzékiséghez, és mindenhez, ami valaha is keletkezik, tűz kell; semmi sem folyik a földből a tűz lényege, esszenciája nélkül, mely a három elv egyik oka.”
Idézet „Jézus Krisztus emberréválásából” /II,3,12/: „Értsd meg, hogyan különül három világgá az Atya örök szelleme. Először: Ő a mélység első akaratának képzelőerejéből jövő kisugárzás, amelyet Atyának neveznek; a kisugárzással, kiáradással megnyitja a bölcsességet és lakozik a bölcsességben. Másodszor: Ő az oka a sötétség világának valóságához való felemelkedésnek, de a másik világhoz való felemelkedésnek is. És Ő a lényeges tűz eredetének oka és szelleme. Ő a „kín” az elv félelmében és a tüzes világ, vagyis a nagy élet félelmében is. Harmadszor Ő az, aki az elv halálánál az erőt kivezeti a tűzből. Így Ő a szeretet lángja a fényvilágban.”
Az őstűzből a megnyilvánulás három világában és világa által ható erőt nevezi a rózsakeresztesek modern filozófiája a Krisztuserőnek, mely minden embert, akiben ez a láthatatlan, de érezhető és ható tűz szellemi őselvként lángra lobbanthat, szellemi lénnyé tudja felemelni. Ahogyan a klasszikus bölcsességtan szellemi apja, Hermész Triszmegisztosz áll a hermétikus filozófia bölcsőjénél, úgy áll szellemi atyaként Rózsakereszt Keresztély a modern bölcsességtan bölcsőjénél. A hermészi bölcsesség nézetei és a keresztény bölcsesség nézetei összefolynak a nyugati misztériumok élő bölcsességfolyamának medrében. Ez a klasszikus örökség, ennek a hagyatéknak az élő szellemi ereje egy új korszakot hoz létre, amelyben magasztos nézetei ellenállhatatlanul, erősen és tisztítóan érvényesülnek.
Modern együttélésünk társadalmi, kulturális és politikai porondjainak felületes mozgalmassága és kiegyenlítetlensége nem akadályozhatja meg, hogy ez a szikra, szellemi örökségünknek ez a lángja egy új belső megmozdulást ne hozzon létre, melynek gyökerei a szellemi atya erejéből és az általa keltett hagyományból a szóban és erőben általa hátrahagyott szent írásokban élnek. Ő ugyanakkor egy új tüzet, új gyökértüzet kelt, mely az embereknek egy új közösségét fogja összehozni. Ez olyan közösség, amelyet megérintett a belső megrendülés, ez a tűz, s amely a szellemi célhoz vezető útról tanúskodik. Ez egy új testvérsége, új szerzete az embereknek, akik egymást egy új erőtérbe állítják, s egymással ebben az elmúlhatatlan értékű erőtérben találkoznak. Ebben az erőtérben találhatók az emberiség klasszikus szerzetének kincsei, amelyekhez mindenki hozzájuthat.
Az embereknek olyan közössége ez, mely a belső mozgás által lángra lobbantja a tűzelvet, s ennek ösztönzésére tagjai a szellemi célt együtt elérik. Az elérés ténye egy új szerkezet képében mutatkozik meg, amelynek látható bizonyítékai a forma, az ige és a tett. Vagy más szóval: a szellemi tűzvalóság itt van, s egy belső, hétszeres hasadást, hét sugarat hoz létre. Ez a hét fok útja, mely a belső mozgósítottság tüzének ösztönzésére a változástól a transzmutáláshoz, sőt a szellem és az anyag transzfigurálásához vezet. A felismerhető biztonság, belső mozgósítottság, szellemi emelkedettség útja a tűz útja: a tűz felidézése – formáció – magába-szállás; a tűzzel való dolgozás – reformáció – megfordulás; a tűz megnyilvánítása – transzformáció – visszatérés.
Ez a háromságos egyesítő erő, mely erősebbé tesz. Az a háromságos erő ez, amelyet a „Vallás”- ban, a rózsakeresztes szerzet Confessiójában találunk meg, s amelyre a rózsakeresztesek modern filozófiájában a következő magyarázatot találjuk /Jan van Rijckenborgh: Confessio Fraternitatis/:
„Szerpentáriuszban és a Hattyúban három csillag ragyog felénk: Uránusz, Neptunusz és Plútó. Ezek az isteni határozat hatalmas jelei. És Uránusznak ezekből a magasztos szándékaiból közvetítettünk itt valamit, hogy Önök elgondolkozhassanak rajta.
Neptun regeneráló erői és Plútó összetörő erői semmivel sem kevésbé fontosak. Szerpentáriuszban, vagyis a kígyóban, és a Hattyúban Istennek három hatalmas követe sugárzik. Szerpentáriusz klasszikus kígyóbölcsességéből és a hattyújelkép hamisítatlan tisztaságából és szeretetéből három magasztos erő tűnik fel: Uránusz, a szív megújítója; Neptun, a fej megújítója; és Plútó, a dinamikusan továbbhaladó és összetörő. Szakadatlanul arra kell törekednünk, hogy Istennek a kígyóból és a hattyúból hozzánk jövő örök törvényeit egyre alaposabban megértsük.”
Ignis-Flamma-Materia-Mater. A rózsakeresztesek trigonum igneuma, lángoló háromszöge, mely az eredeti anyagot világítva átsugározza. Ez az elogium, amelyet Rózsakereszt Keresztély sírtemplomában találunk:
Ex Deo nascimur – Istenből születvén, In Jesu morimur – Jézusban meghalván, per Spiritum Sanctum reviviscimus – a Szentlélek által újjászületni.
A Szentlélek házának ereje
Erről az otthonról a Fama Fraternitatisban egy rendkívül különös záró megjegyzést találunk: „Épületünk pedig, Szanktusz Szpiritusz háza, holott százezrek látták közelről, az istentelen világ számára örökké érintetlen, megdönthetetlen, láthatatlan és rejtett marad. Szárnyaid árnyéka alatt, ó Jehova!”
Aki a hermészi hagyomány tanulmányozásába mélyül, annak bizonyos pillanatban feltűnik egy sajátos szerkezet. Ez a szerkezet e hagyomány minden képviselőjénél közös: Belátásaik egyetlen alapon nyugszanak, inspirációikat egyetlen forrásból merítik. Az alap, a forrás pedig a Szentlélek. A legelső idők óta látszólag elkerülhetetlenül rejtély volt a tér és idő rendjének a világa; a megfordulás, a lelki visszatérés misztériuma, mely azt eredményezi, hogy az ember belátáshoz jut egy szellemi dimenzióval kapcsolatban, amelyben az időleges látszólag átmegy az örökbe. Ekkor azt mondják, hogy az idő érintkezik az örökkel.
Az ember bizonyos életvitellel megváltozhat. Ez az első lépés, amelyet úgyszólván a tisztulás útjának is neveznek. Ezzel eljuthat az önátadáshoz, Krisztus követéséhez, a lelkes felebaráti szeretethez, sőt, a lélekszületéshez a szeretet erejében. A harmadik fok felől azonban, a szellem házába való visszatérés mindent eldöntő pontja felől, a belépés, a bemenés felől maga nem dönthet. Mert ez a Szentlélek beáramló kegyelemerejétől függ. Ez a rejtett utasítás a Szentlélek házára vonatkozóan.
Ha a kiáltványok, a rózsakeresztes iratok keletkezését ebből a szempontból vizsgáljuk, akkor megállapítjuk, hogy az elődöknek, Paracelzusnak, Giordano Brunonak, Arndtnak, Weigelnek, Guttmannak, Brocardonak, Böhmének és sok másnak megvan ugyanaz a különös jellege: mindannyiójukat a Szentlélek ereje lobbantotta lángra.
Ha a három fentebb említettet vizsgáljuk, Hess Tóbiást, Besold Kristófot és Andreaet, akkor azt látjuk, hogy róluk és írásaikból ugyanaz a tűz sugárzik. Isten igazi szolgálatába vonultak, Krisztus szeretettörvénye élő követése követelményeinek vetették magukat alá, s ezzel hivatottak lettek, a Szentlélek erejének kiválasztott részesei. A keresztet nem tartották csekélynek, hanem bátran viselték, egészen az élő követésig és a Krisztusnak való átadásig, amivel ez a kereszt győzelmük diadaljele lett.
Egy Sperber Gyula, Haselmayer Adám, egy Schweighardt Teofil, Maier Mihály vagy Fludd Róbert is úgy reagál a rózsakereszteseknek e nyilatkozataira, hogy a hangsúlyt az R.C. pecsétre, a vér pecsétjére helyezi a rózsa és a kereszt erejében.
Az előadások, amelyeket az amsterdami szimpóziumon tartottak, az ott berendezett kiállítás, részletes katalógusával, valamint az ezután tartandó előadások mind egy kettős magyarázatra utalnak: először is az ember útjára ebben a világban, minden személyes, társadalmi, politikai és kulturális lehetőségével; másodszor pedig a szellemből kiinduló beszéd és cselekvés útjának elutasíthatatlan logikájára. Ez a rózsakeresztesek tűzmágiája. Ezért hangsúlyozzák a rózsakeresztesek, hogy az Ex Deo – In Jesu – Per Szpiritumnak ezt az útját csakis öntudattal – vérmegújítással – szellemi tudattal lehet bejárni. A Szentlélek háza, mint Isten terve és Isten ereje, a Szentlélek tüze által egy háromságos szellemi erő, mely a szellem-lélek-személyiség háromság megvalósítása alapján lesz hozzáférhető.
A korinthusiaknak írt első levél 15. részében /42-44/ azt olvassuk: „Elvettetik gyalázatosságban, feltámasztatik romolhatatlanságban; elvettetik gyalázatosságban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik erőtelenségben, feltámasztatik erőben. Elvettetik érzéki test, feltámasztatik lelki test. Van érzéki test, és van lelki test is.”
Így érünk vissza a bevezető témához, a titkos tűzhöz, melynek jelentése itt „egyesült erő erősebbé tesz”, és megértjük, hogy a hermészi hagyomány gyökerei az önismeret gnózisa képében minden emberben megvannak. Csak önismeret által keletkezhet a szeretet, és ezáltal a tett. Ez a tett a tűzerő. Napjainkban ezt a Lectorium Rosicrucianum szellemi vezetői, Jan Van Rijckenborgh és Catharose De Petri a „rózsakeresztesek titkos segítségének” mondja és magyarázza: „Van egy isteni erő, mely minden órában, minden másodpercben belénk akar hatolni, bennünk akar lakni, azzal a céllal, hogy a földet és lakóit a szférák harmóniájára hangolja, és teljes mértékben a rendeltetésükhöz emelje fel és ösztönözze őket. Rendeltetésük pedig az, hogy az Atya gyermekei legyenek.
Ez az isteni erő a dolgokat nem tudja a mi hozzájárulásunk nélkül kialakítani. Rajtunk kell szinte átütnie, átáramolnia, s minket a világmindenségi alakuláson való tudatos együttműködésre kell ébresztenie. Ezért mondta egykor valaki, hogy „Isten alkotása az emberben rejlik, a teremtés titkát az emberbe süllyesztették. Mi az Ő alkotásának részei vagyunk, kis kerekek a mindenség nagy megvalósulásában. Az Ő alakulása tehát, alkotásának a koronázása emberfejek, emberszívek és emberkezek tudatos együttműködésétől és odaadásától függ. Ez az isteni lény, melynek hatalmában áll minket a másodperc töredéke alatt megsemmisíteni, kezdettől fogva arra késztet minket, számunkra felmérhetetlen, érthetetlen szeretettel, hogy terve kivitelezésénél a munkatársai legyünk.
Egy munkatárs azonban csak akkor ér valamit, csak akkor készíthet valamire való művet, ha szabadon, viszont-szeretve, intelligensen a tervet felismerő munkásként épít. Ezért fáradozik Isten az idők pirkadata óta azon, hogy az Ő akarata és bölcsessége a mi személyes elhatározásunk alapján bejáratot találjon nálunk. És ezért mondja a szent könyv: az Atya oly nagy szeretetet tanúsított irántunk, hogy a fiát küldte el, nehogy bárki is elvesszen, s hogy mindenkinek meglegyen az örök élete.
A legjobb, legmagasztosabb és legszentebb pedig, amit Isten adhat nekünk, Krisztus által jön hozzánk, hogy fejedelmi hivatásunkra ébresszen minket: „vigyétek véghez a ti üdvösségeteket rettegéssel és félelemmel!”
Ezt a cikket a rózsakeresztesek egyik régi dicshimnuszának egy részével szeretnénk befejezni:
„Minden áldás és minden kegyelem a Te lényedből árad ki. Te írtad a Te ujjaddal a természet jeleit, s ezeket senki sem olvashatja el, ha nem a te iskoládban tanult. Mi tehát, akik mindent a Te isteni kezeidben látunk nyugodni, szemeinket Terád emeljük, mert Te hordozni akarsz minket.
Urunk Istenünk, nem fogunk Téged dicsérni, nem fogunk Téged magasztalni, ó dicsőségnek királya, mert minden Belőled lett és a Tiéd, minden Hozzád tér vissza, és mindent a Te szereteted és a Te erőd tár fel újra. Semmi sem mehet veszendőbe Nálad. Mindennek a Te dicsőségedet és tiszteletedet kell szolgálnia. Csak Te vagy Isten, Rajtad kívül senki sem. Hatalmas karoddal azt teszed, amit Te akarsz. Senki sem mehet el Tőled. Ó Te minden mindenben, a semmiből a valaminek mérhetetlenül dicső megalkotója. Élj Te énbennem, hogy én Tebenned élhessek.”
1986. november 19.
J. R. Ritman