Tanúskodó sziklák
Egy Pentagram a keltákról?
Létezett-e egyáltalán kelta nép? És mit tudhatunk Írországról?
Kelta áldás
Áldj meg engem, Uram, Istenünk,
tedd kezedet fejem alá
és hagyjál elnyugodni kezeiden.
Engedj erőt nyernem
szentelő-gyógyító szeretetedből,
s fényeskedjen a Te arcod fölöttem
nappalon és éjen át
most és mind örökkön örökké.
A neolitikum, vagyis az újkőkor nagyjából 11 ezer évvel ezelőtt egész sor forradalmi változással kezdődött. A fejlődés persze vidékenként erősen különbözött, de valamennyiben közös volt a földművelés és állattenyésztés megjelenése.
A kelták legrégibb ismert neve a „kimmerek”, míg a római források keltoi vagy galli, azaz gallok néven említik őket. Ez az a nép, amely az ókori görögök szerint benépesítette a kiterjedt észak és nyugat-peloponészoszi erdőségeket. Angliában, Walesben és az egykor Hyberniának nevezett Írországban keltáknak, Skótföldön gaëloknak, a régen Galliának hívott Franciaország földjén pedig galloknak ismerték őket.
Mindezek a népek körülbelül háromezer évvel Krisztus előtt költöztek őshazáikból új, európai lakhelyeikre: Galliába és Belgiumba egészen az Insulae sacrae-ig, a titokzatos napnyugati szigetekig. A mai modern ezoterikus irodalom ennek a korszaknak a népeit afféle „maradványkultúráknak” írja le. Valóban újra kellett kezdeniük az életüket, mivel őseredeti civilizációjuk központját néhány gigászi katasztrófa egyszerűen eltüntette a térképről, közös eredetükre vonatkozó nagy tudásuk pedig lassanként elfelejtődött.
Ezek a népek szinte semmilyen írásos emléket sem hagytak maguk után – legalábbis semmilyen vallási vonatkozásút. Éppoly kevéssé emeltek olyan oltárokat, amelyekhez fémre vagy szögekre lett volna szükségük. Ők alkották a bibliai kőkirályságot.
Nem ismertek sem egységes, sem kötelező érvényű államformát, semmilyen felső vezetést, gazdasági vagy politikai egységet. Önállóan éltek, ki-ki a saját lakhelyén, ám közös vallási érzülettel bírtak, és az egész európai földrészen beszélt nyelvet használták.
Ez a nyelv gazdagabb volt képekben, mint bármely másik, és a skótok váltig állítják, hogy már a Paradicsomban is így beszéltek!
Ezen a közös nyelven keresztül találtak egymásra újra és újra a különböző népek, ebben fejeződtek ki közös szellemük, szokásaik, hagyományaik és szertartásaik. Törzsekként persze együttműködtek, az önállóságukat azonban fenntartották. A nép és a törzsek – mindegyik a maga módján – fenntartották a természeti szellemekkel és az azok mögött álló szellemi hierarchiákkal való kapcsolatokat. Minden szabad (vagyis nem rabszolga) kelta személy szerint összeköttetésben állt az isteni világgal, olyan messzemenőkig, ameddig csak a tudata terjedt. Mindannyian be voltak ágyazva a világlélekbe, de nem olyan individualizált – a szélsőségekig egyéniesedett – személyiségekként, mint amilyenek mi vagyunk manapság, hanem mint egy misztikus nagy egész működő, hatékony részei.
Ma már csak szórványosan emlékeztet egy-egy – általában földrajzi – név a keltákra, például a kis-ázsiai Galatia (ld. az isztambuli Galata-hidat és tornyot!) a legnyugatibb spanyolországi tartomány: Galícia, és persze Gallia, vagyis a mai Franciaország.
A nyelv is szinte teljesen kihalt mára. Itt-ott emlékeztet csak egy-egy mondat csengése a keltákra, mindenekelőtt Európa nyugati peremén, az alig-alig fennmaradt walesi, skót, gaël, ír és breton nyelvben.
A németek Walen-nak nevezték a keltákat, ennek nyomát őrzi például a svájci Wallis kanton neve, Nagy-Britannia nyugati tagországa: Wales, valamint Belgium déli fele: Vallónia.
A kelta kultúra egyik csúcspontján, a Krisztus előtti harmadik évszázadban kelta népek laktak Európában a „világ végétől” – a spanyolországi Kap Finisterre, a „világvég-foktól” és a brit-szigetektől – a Fekete-tengerig, valamint az Északi-tengertől a Földközi-tengerig. Krisztus előtt 387-ben még Róma városát is bevették. És nem a rómaiak, hanem a kelták alapították London, Lyon, Genf, Strasbourg, Bécs, Budapest, Belgrád, Coimbra és Ankara városát!