Bevezető
Ha valaki felütne egy világatlaszt, hogy megkeresse benne Babilont, nem járna sikerrel. Mindazonáltal – bár a várost i.e. 689-ben elpusztították – neve tovább él legendás gazdagságának, függőkertjeinek, Bábel tornyának, az ehhez fűződő „nyelvek összezavarodásának” és nem utolsósorban az uruki Gilgames király eposzának köszönhetően.
Időközben Babilon területén több ezer agyagtáblát ástak ki, és még mindig tárnak fel újabb érdekes leleteket. Assurbanipal király könyvtárából előkerült többek között egy majdnem teljes Gilgames-eposz változat, egy hősköltemény. Ez szájhagyomány útján terjedt már századokkal azelőtt, hogy éghetetlen agyagtáblákon megörökítették volna. A történet aszerint változik, hogy melyik lelőhelyről és mely időszakból származik. Nagy vonásokban azonban világosan felismerhető, hogy itt egy elbeszélés formájába öntött különleges üzenetről van szó, amely a földi ember eredetéről és céljáról szól.
Az Ószövetségben is szó esik Bábel tornyáról és vele a „nyelvek összezavarodásáról”, az Újszövetség pedig annak leírásával végződik, hogyan pusztul el Bábel és mint ereszkedik alá az égből az „Új Jeruzsálem”. Babilon itt az elsüllyedt emberiség jelképe, és a Gilgames-eposz arról az új esélyről tudósít, amelyet ennek az emberiségnek felajánlanak. Ha aztán egy másik – jelképesen az Új Jeruzsálemnek nevezett – életterület ereszkedik alá az égből, akkor a körforgás évezredekre befejeződik. Akkor az a kérdés, hogy az emberiség legyőzte-e materializmus és énközpontúság meghatározta állapotát, vagy sem. Hogy vajon megtalálja-e a régi életből az új életbe vezető utat, vagy felfedezvén saját magában „Bábel tornyát” ennek megmászásával foglalatoskodik-e. Bábel tornya a helytelen típusú építkezés megtestesítője lett, ugyanis nagyravágyó, énközpontú és dialektikus célból, földi természetű anyagokkal épült. Az a zűrzavar is közmondásos, amely a helytelen építkezésből származott; jóllehet, még mindig sokan vannak, akik épp ebben keresik gyógyulásukat. Ám az idők változnak. Sokan emlékeznek a teremtőjüktől kapott képességekre, és azon fáradoznak, hogy ezeket legjobb tehetségük szerint használják.
Amit énközpontúságból építenek fel, az a halandó természet törvényszerűségeinek megfelelően újra darabokra esik szét. Ezért az emberiségnek és minden egyes embernek végül az Istenihez kell fordulnia, hogy abból vegye azt az erőt, amely képes megtisztítani és újra helyreállítani az elfajult mikrokozmoszt.
A Pentagram e kiadványának többek között az emberi mérték szerinti és az Istenterv szerinti építkezés a témája. A mai időkben is világosan kirajzolódik ez a két irányzat. Egyrészt megnyilvánul egy olyan életmenet, amely egyre jobban az anyaghoz kötődik, másrészt egy olyan törekvés fejlődik ki – erősebben, mint valaha –, mely arra a magasabb életre irányul, amelyre az ember hivatott.
A Pentagram szerkesztősége