A föld újra lapos lesz?
„A világ lapos.” 1492-ben Kolumbuszt még figyelmeztették indulásakor, nehogy túlhajózzon az óceán szélén. Ma már tudjuk, hogy a Föld gömb alakú, s minden látóhatár mögött egyre újabb és újabb tárul föl. Valaha fűszereket, selymet, aranyat és ezüstöt hoztak a csodás, ismeretlen vidékekről Európába. Thomas L. Friedman amerikai újságíró szerint azonban a világ napjainkban ismét „egyre laposabbá” válik, vagy másként fogalmazva: nincsenek többé újabb láthatárok. Korábban az amszterdami nők alig várták, hogy megtudják, mi a legutolsó párizsi divat. 2005-ben egy new york-i multinacionális cég felső vezetője szabadidejében ugyanolyan farmert hord, mint egy kathmandui munkás.
A globalizáció, az internet, a televízió, a mobiltelefon és a műholdas helymeghatározás révén a határok és a horizontok elhomályosulnak. A föld újra olyan lapos, akár egy bádogfedő. Ez a fedő azonban vészesen kelet felé lejt: a gyárak, a munkalehetőségek mind-mind Ázsiába kerülnek, mivel ott olcsóbb a munkaerő és a technológia, mint nyugaton. A nyugati gazdaságokat felszippantja Kína és India gyorsan fejlődő gazdasága. Ugyanakkor nagy az aggodalom az olajkészletek, a nyersanyagok és a katonai hatalom csökkenése miatt is. Sem Amerika, sem Európa nem képes világhatalmi fölényét érvényesíteni. A háttérben néhány, milliárdnyi népességű nemzet képében új hatalmi rendszer kezd kialakulni. Csak arra várnak, hogy az – úgymond szabad, s már velejéig meggyengült – nyugat fölényét megtörhessék. Az úgynevezett szabad demokráciák rendkívül sebezhetőkké váltak. A terrorizmus megfékezéséért vívott küzdelem igen nehéznek bizonyul. Az emberiség szorongatott helyzetben van, és kiutat keres, úgy látszik azonban, hogy az új láthatárok megnyitása ellenére továbbra is csak a laposra taposott föld határain belül bolyong.
Az ember korlátlanná akar válni
Most azonban felébredt a mérhetetlen vágy a földi korlátoktól való megválás, és a világűr felfedezése iránt. Az a képtelen ötlet merült fel, hogy telepedjünk le más bolygókon. Az embereknek csak hinniük kell mindebben – és persze végül őnekik kell finanszírozniuk is -, miközben e törekvések költségeiből az éhhalállal küszködők millióit lehetne megmenteni. Ez a Vízöntő tévesen megértett hatásának eredménye, amely az embereket a földi korlátokon való túllépésre ösztönzi. Így válik lassacskán a föld újra „lapossá”.
Az emberiség számára szintén hatalmas lépés volt, amikor a földközpontú világképet felváltotta a Nap középpontjára alapozott szemlélet. Bebizonyosodott, hogy nem a Nap kering a Föld körül, hanem a Föld a Nap körül.
De vajon közelebb vitte-e ez a hatalmas lépés az emberiséget Istenhez, a szellemhez? Egyszer bizonyosan ez is bekövetkezik, ám ez a lépés a Descartes és Newton alkotta mereven mechanikus világmodell sötét völgyén át vezet. Ez olyan világkép volt, amely a szellem és a matéria, „a holt anyag” közötti elválasztottságot egyre jobban elmélyítette. A folyamat mélypontját Laplace Istenről tett kijelentése alkotta: „Nincs szükségem erre a feltevésre”. E determinisztikus-mechanikus világnézet évszázados szorítása mélységes kulturális pesszimizmust eredményezett. A természettől, az istenterv fogalmától való elidegenedés súlyos következményekkel járt az emberre nézve. Abból indultak ki, hogy Isten vagy a szellem, ha létezik is, legjobb esetben is csupán egy óraszerkezetet hozott működésbe, amely könyörtelen precizitással lejár. E kartéziánus-newtoni megközelítésből következett, hogy a természetnek többé nem tulajdonítottak semmiféle célt, értelmet vagy jelentést.
Így fojtogatta a tisztán mechanikus gondolkodás jéghideg keze az emberek szívét hosszú időn át, mígnem az elmúlt évszázad új eszméi – mint megannyi faltörő kos – rést nem ütöttek ennek az épületnek a kapuin. Gondolunk itt a relativitáselméletre, a kvantumfizikára, a jungi pszichológiára, a biodinamikai felfedezésekre, a kozmológiára, a pszicho-szomatikus összefüggésekre, a holizmusra, és a tértől és időtől független kommunikációra mind az elemi részecskék, mind a tudat szintjén.
A kozmosz nem „a véletlen műve”
A modern matematikában egy úgynevezett 10 vagy 11 dimenziós „hiperteret” tételeznek fel, mert az ősrobbanással kapcsolatos talányok ezt sugallják. Nem zárják ki egy metaverzum méhéből fakadt, többszörös univerzumok létezését sem. Ezek úgy keletkeztek, akár szappanbuborékok milliárdjai, s így csupán néhány – a miénkhez hasonló – létezhet és fejlődhet a szó általunk elfogadott értelmében. A több mint harminc kozmikus állandó hihetetlenül pontos viszonyainak egyikétől való, akár csak egy milliárd résznyi eltérés is az újszülött naprendszerek összeomlását okozná. Egy hasonló mértékű, de ellenkező irányú eltérés hatására pedig ugyanezen naprendszerek szétrobbannának. Hogyan tudott mindez létrejönni az atomok véletlenszerű ütközéseiből? A tudósok is éppen ezt kérdezgetik manapság. Hisz, még ha el is fogadjuk a darwini evolúciós elmélet alapelveit, az abban rejlő véletlenszerűség éppoly sok aggályt ébreszt, mintha azt feltételeznénk, hogy egy totyogó kisgyerek „véletlenül” összeszerelhetne egy Rolex órát.
A kozmosz mindig is tartogat majd meglepetéseket, például a „fekete lyukak” révén. Habár egy fekete lyukból – elvileg – nem szabadulhat ki fény (hisz éppen ezért „fekete”), Stephen Hawking és Roger Penrose a valószínűség-számítás révén arra a megállapításra jutottak, hogy egyes atomoknak mégis sikerülhet kiszabadulnia egy fekete lyukból, s ezáltal a fekete lyuk maga is mintegy „elpárologhat”. Nemrégiben egy csillagász felfedezte, hogy még egy kisebb fekete lyuk is hatalmas energiát képes kibocsátani, két, viszonylag kicsi, ellentétes irányban kilökött elektromosan töltött részecske sugáráramlásaként. Az egyik ilyen sugár a Hattyú csillagképben levő Cygnus X-1 fekete lyukból kiindulva egy jelenleg is táguló, tíz fényév(!) átmérőjű kozmikus buborékot fújt.
E jelenségek felfoghatatlan nagyszerűsége megközelíti H.P. Blavatsky Titkos tanítása, és a nyugati tudomány kereteit messze felülmúló keleti fogalomrendszer lenyűgözőségét a maga kalpáival, manvantaráival és mahapralayáival. A kvantumfizika elméletei is lassan közelebb kerülnek a keleti misztika fogalmaihoz. Az egyik ilyen elmélet kimondja, hogy minden létező egységét alkot. Ez a gondolat az Akashából, vagy A-mezőből származik, amely egy kozmikusan hozzáférhető információ-mező.
Látható tehát, hogy számtalan dolog van átalakulóban. Kezdjük belátni, hogy nem létezik sem holt anyag, sem pedig üres tér. Az ember a vákuum elképzelésétől eljutott egy mindent felölelő és mindent átható teljesség gondolatához: a genetikai információ nyílt színteréhez.
Nos, mindebből vajon levonhatjuk-e azt a következtetést, hogy az emberiség közeledik a szellemhez? Bizonyos mértékig igen. A szellem és az anyag mély elválasztottsága gyakorlatilag megszűnt. A tudat és az anyag viszonyát mindenesetre gondosan vizsgálják. Hogy amihez közeledünk, az valóban Isten szelleme-e, azt még ki kell várnunk. S hogy ez milyen gyorsan történik, azt senki sem tudja meghatározni. Sokan vannak úton. Úton van az emberiség. Úton van a tudomány. A vallást fokozatosan felváltja a „spiritualitás”. Az emberen kívül levő, trónusán ülő Isten „kiment” a köztudatból, helyette pedig „bejött” a végtelen energiaként felfogott, az emberen belül is létező Isten. Ez jelentős változás, de nem több ennél. Az emberben lévő Istennek még meg kell születnie, s a szülési fájdalmak, melyek már több mint egy évszázada jelentkeznek, gyötrelmesek. Az emberiség ismét mentális alapelveinek lényeges megváltozása előtt áll. A Vízöntő tűzviharát, és a misztériumbolygók befolyását lehetetlen megfékezni.
Ebben a zűrzavarban, mely egy új kor hajnalát jelzi, ma összegyűltünk itt a Renova templomban általános tanulói konventünkre. Mindnyájan megértjük, hogy ez az új kor sajátos követelményeket támaszt. A kérdés csupán az, hogy a következő munkaévben meg tudunk-e majd felelni ezeknek a követelményeknek. Sokan tudatában vannak az új korszaknak. Jan van Rijckenborgh és Catharose de Petri így szólt erről: „Eljön az idő, amikor képesek lesznek megszabadító értelemben megvalósítani mindazt, ami most még lehetetlennek tűnik az Önök számára.”
Ezért új határokat kell húznunk – más határokat, mint negyven, harminc vagy akár öt évvel ezelőtt. Hiszen az idő megváltozása, felgyorsulása egyre világosabban megmutatkozik.
Száz százalékosan tanulónak lenni
Mostanában sokat beszélnek az „új-kor” gyermekeiről. Figyelembe kell vennünk azonban, hogy húsz éven belül e gyermekek már az „új kor” felnőttei lesznek, sőt talán már most azok. Egészen más megközelítést igényelnek, nem hosszú filozófiai eszmefuttatásokat. Nagyon közvetlenek. Aurájuk kiterjed arra, ami érdekli őket, és eléggé éles eszűek ahhoz, hogy azonnal felfogják a lényeget! A filozófia kitűnő dolog, feltéve, ha életfilozófia – olyan filozófia, amelyet közvetlenül alkalmazhatunk a saját életünkben. Akik e gyermekekkel a megszabadulásról beszélnek, azoknak már magukban el kellett kezdeniük mindezt megvalósítani. Máskülönben a gyerekek érdeklődése gyorsan alábbhagy, és hamarosan továbbállnak.
Ezért abszolút követelmény tehát minden munkatársra nézve, hogy száz százalékosan tanuló legyen, tekintet nélkül arra, hogy tanulókkal, tagokkal, érdeklődőkkel vagy ifjúsági tagokkal dolgozik-e.
Az új korszak emberei számára ennek észrevehetőnek kell lennie, különben érdektelen lesz számunkra, amiről Önök beszélnek. Soha sem lesznek képesek elérni tanulóságuk kívánt célját, másoknak pedig semmiképpen nem tudnak segíteni, hacsak nem adják át magukat száz százalékosan a tanulóságnak. Ám nem csak amolyan „akkor Isten nevében, ám legyen” módon, nem a reménytelenségtől elszántan, hanem a remény, a hit és szeretet bátorságával! A formális tanulóság, a maga számtalan viselkedési szabályával nem hoz eredményt – akármilyen tökéletesre fejlesztjük is. Az egyszer megtett ígéretünknek azonban szentnek kell lennie.
Talán ismerik annak a tanulónak a történetét, aki a bölcshöz fordulván azt mondta, hogy ő mindent a legjobb képessége szerint tett: hát mit tehetne még? Mire a bölcs így felelt: „Miért nincs hát tűzből a lényed?” Vagyis bár e tanuló mindenfélét megtett, mégis amin igazán múlnak a dolgok, a megújult, tüzes lényeg – ő maga nem volt az. A Gnózisban lángra lobbant megtisztított kígyótűz – az nem volt az övé.
A Gnózis tisztító tüze
Itt nem valami heves, szenvedélyes vérmérsékletről, vagy valami más külső jellemvonásról van szó. Az a kérdés, hogy maga a tudat, a kígyótűz feje lángra lobbant-e a Gnózisban! A Gnózis tüze a mi fejlődési szakaszunkban nem valami olyasmi, amit „éreznünk” kell, hanem elsősorban egy tisztítótűz, egy égető fájdalom, amely a természet és a szellem találkozásából fakad. Ez a búcsú fájdalma, a minden káprázattól való elszakadás fájdalma, amely oly mélyre hatol, hogy az ember elnémul tőle: az önhittség minden álarca lehull, s csak a Gnózisban való csendes ragyogás létezik.
Mostanában oly sokat beszélnek és írnak a „Gnózisról”. De melyik szónok vagy író meri közülük felemészteni magát a Gnózis tüzében és Gnózis tüze által, úgy, hogy „énjéből” semmi sem marad? Csak nagyon kevés. Mégis, ez a tisztító tűz a kegyelem tüze, amely megszabadítja az embert! Ezzel a tűzzel kell a keresőkhöz menni! J. van Rijckenborgh a következőket mondja minderről: „A Gnózis eredetileg az ősbölcsesség, minden olyan tudás összefoglalása volt, amely közvetlenül az eredeti, isteni életére utalt. […] A Gnózis hierofánsai mindig is, így ma is a Mozdulatlan Birodalom küldöttei, akik az elveszett emberiségnek elhozták az isteni bölcsességet, s mindazoknak megmutatják az egyetlen utat, akik „elveszett fiúként” vissza akarnak térni az eredeti hazába. Ezt a Gnózist […] soha sem foglalták írásba.” Majd így folytatja: „Így biztonsággal kijelenthetjük, hogy a dialektikus területeken senki sem nyilvánította meg a Gnózist a maga teljességében. Mi hát akkor a Gnózis célja? A Gnózis csupán erő, sugárzás, világosság. A Gnózis a Mozdulatlan Birodalom egy kisugárzása, amely a legegyszerűbb módon kapcsolódik mikrokozmoszunkhoz.” Ez a szeme előtt kell, hogy lebegjen minden munkatársnak és mindazoknak, akik csendben, szellemileg, mélyen elgondolkodnak tanulóságukon.
Hogyan lehetünk igazán egyek?
A „Rózsakereszt” egy olyan elnevezés, amelyet folyvást fel-, s gyakran kihasználnak. Ennek különösen nagy mesterei voltak a katolikusok, s közöttük is elsősorban a jezsuiták. Emellett a szexuális mágia gyakorlói is nevezték magukat rózsakereszteseknek. Sőt az idealisták, az utópisták, a kiliaszták, a pánszofisták, a szabadgondolkodók, az alkimisták, az okkultisták, a tarot-kártyavetők, a kabbalisták, s mindenféle fajta mágia gyakorlói – a feketétől a fehérig – mind-mind hívták magukat rózsakereszteseknek. Igen vegyes társaságban találjuk tehát magunkat mint a Rózsakereszt tanulói! A név olyan, akár egy zászló, amely sokféle tartalmat takarhat. Nem elég tehát megmagyaráznunk az érdeklődőknek, hogy kik vagyunk, és melyik Rózsakereszthez tartozunk. Nem szabad ugyanis magunkat kapcsolatba hozni, sőt inkább egyértelműen el kell határolódni minden olyan csoporttól és mozgalomtól, amely nem méltó erre a névre. Jóllehet mindezt kellő tisztelettel kell megtenni, soha sem szabad azonban hagyni, hogy a nagy és alapvető különbségek összemosódjanak.
Egy olyan sajátos munka előtt állunk tehát, amely egy élő beavatási szervezet, egy élő test létében gyökerezik. Ebben a testben különböző nézőpontok és szervek különböztethetőek meg. Az alapegység, amelyben, és amelyből kiindulva dolgozunk a centrum. A centrumok minden figyelmet megkapnak az Országos Vezetőségtől, az Elnökségtől és a Nemzetközi Szellemi Vezetőségtől. Emellett a tanulói-, a tagi-, az ifjúsági- és a nyilvánossági-mű integrációjára törekszünk. Vagyis a munka ezen nézetei között nyílt párbeszéd és kölcsönhatás kell, hogy kialakuljon.
Hogyan indulunk el mindebből, hogy nekilássunk közös munkánknak? Hogyan hozzuk létre a szellem és a törekvések egységét? Hogyan tudunk igazán eggyé válni? Mindegyikünk a 49 oldalúra csiszolt ékkő egyik fazettáját képviseli. Mindegyikünk elsősorban a hét templom 49 sugarának egyikére reagál. E hét templomot a hét arany körnek is nevezik. Ezek az élet Szerzetének teljességét ábrázolják. Az új korszak embereiként nekünk magunknak kell drágakövünket, ősatomunkat megcsiszolnunk, míg az teljes pompájában újra fel nem ragyog. Így hozzuk létre a kapcsolatot az egyetemes Szerzettel, és ennek alapján vagyunk egyek. Ennek pedig bizonyosan látszania kell rajtunk! Ezzel a mágneses teljességgel és bőséggel, ezzel a szikrázó zsinórral ékesítve kell az emberekhez fordulnunk, hogy összekapcsoljuk őket az új mágneses adománnyal, s hogy így Krisztust követvén inni adjunk nekik az Újszövetség kelyhéből!
Így kell együtt állnunk a munkában az új korban.
(Általános tanulói konvent, Renova, 2005. augusztus 28.)