Efézusbeli
A kereső, kutató ember, aki igazi élet-felemeltetésre, élettisztulásra vágyakozva ezen a létszinten a jóság útján jár. Itt azonban nemsokára felfedezi, hogy ennek az útnak határozottan megvan a tetőpontja, legmagasabb szintje, abszolút határa, amelyen a világ embere nem haladhat túl. Aki el tudott hatolni eddig a határig, azt nevezi a szentírás efézusbelinek. Az ilyen ember nagy választás előtt áll: vagy alapvető életmegfordítással megszabadítja magát a dialektika korlátaitól, vagy pedig a forgó kerékhez láncolva elszenvedi az elkerülhetetlen, természettörvényszerű hanyatlás és pusztulás fájdalmát.
Égi hajó
Az egyiptomi ős-Gnózis így nevezi a gnosztikus élő testet. Ez a bárka, amelyről a teremtéstörténet, Mózes első könyve beszél. Ez az a megszabadító erőkből, az Egyetemes Gnosztikus Lánccal együttműködve felépített test, amely elősegíti a jelenlegi kozmikus nap végére beérett termés betakarítását és biztonságba helyezését az új élet csűrében. Ez az Újszövetségben szereplő „jó pásztor akla”.
Egyetemes Szerzet
A Mozdíthatatlan Birodalom (Statika) isteni hierarchiája. Ez alkotja az Úr egyetemes testét. Sok más néven is emlegetik, például: Krisztus egyetlen láthatatlan egyháza, egyetemes gnosztikus lánc, Krisztus-hierarchia, Gnózis, Corpus Christi, Krisztus Teste. A bukott emberiség érdekében folytatott tevékenysége során többek között úgy is fellép, mint a Világosság Hármas Szövetsége, Samballa Szerzete, a Krisztus-hierofánsok misztériumiskolája, illetve Hierofáns Szellemi Iskola, s az ifjú gnosztikus Szerzetben ölt alakot.
Egyetemes Tan
Nem „tan” a szó szokásos értelmében, és könyvekben sem található meg. Legmélyebb lényegét tekintve Isten élő valósága, amelyből az arra ránemesedett hermészi vagy pimanderi tudat kiolvashatja és megértheti az Alkotó egész bölcsességét.
Egyetemes tudomány
Az Egyetemes tudomány, az alapvető vallás és a királyi művészet a Rózsakereszt Szerzetének, a Katárok Szerzetének és a Szent Grál Szerzetének mindenkori tevékenységi területe. Ezek együttesen alkotják a Világosság Hármas Szövetségét, amely jelenleg az ifjú gnosztikus Szerzetben öltött alakot, és a világ felé a Lectorium Rosicrucianum képében lép fel.
Egyiptomi örökség
Egyiptomi örökség és annak kozmikus természete: az árja korszak minden gnosztikus tevékenységének – ebbe következésképpen beleértve az élő őskereszténységet is – ugyanaz volt a forrása: Hermész Triszmegisztosz egyiptomi ős-Gnózisa, a nagy egyiptomi misztériumok ősbölcsessége. Ezek a bukott embert egyetemes eredetére, Isten Egyszülött Fiára irányítják.
Ellenség földje
Ennek a világnak az életterülete, az emberiségnek Istentől elfordult cselekvési területe, mely folyamatosan ellenkezik Istennel, s elutasítja a hívást, mely állandóan a megfordulásra és az eredeti hazába való visszatérésre inti, abba a hazába, birodalomba, isteni rendszerbe, amelyik „nem ebből a világból való”. Emiatt jelzi az Univerzális (Egyetemes) Világosságszerzet Nagyjainak és szolgáinak útját is: minden időkben üldöztetés vár rájuk.
Ellentermészet
Dialektikus létterületünk (l. dialektika), amelyben a bukott, vagyis a szellemtől, Istentől elválasztott emberiség éli ki akaratosságát. Ebben az Isten kozmikus rendjétől független életben fejlődött ki a gonoszság, ami itt mindent jellemez, s ami ellen ugyanazzal az akaratossággal próbálunk harcolni. Keletkezésének körülményei folytán azonban ezt az istentelen s ennélfogva természetellenes helyzetet csak azzal lehet megszüntetni, amit a Szentírás „Istennel való megbékülésnek” nevez, s e kiengesztelődés következetes és hűséges kivitelezésével – vagyis a szellemkapcsolat helyreállításával a transzmutálás és a transzfigurálás ösvényét járva, ami tulajdonképpen az egyetemes kozmikus renddel szembeni önkéntes engedelmességhez való visszatérést jelenti.
Élő Test
Olykor Európa Új Gnosztikus Birodalmának is nevezik. Ez a gnosztikus asztrál-terület, amit az őskezdet tiszta asztrál-anyagából alkotott meg az Ifjú Gnosztikus Szerzet a Gnosztikus Egyetemes Lánccal együttműködve, amelynek legifjabb tagja. Mivel két világban működik – a feltámadási térben (Arany Fejben) is, meg a mi dialektikus létterületünkön is – a valóban megváltásra vágyó embert képessé teszi arra, hogy amíg a jelenlegi „szüret”, vagy aratási időszak tart, az Ifjú Gnózis Élő Testén át bemehessen a feltámadási területre. Az Ifjú Gnózis Élő Teste mai, vége felé közeledő korszakunkban az a bárka, amelyről a teremtés története beszél. Ez az Egyetemes Gnosztikus Lánccal együttműködve megépített, megszabadító erőkből álló hétszeres test, amelyben korszakunk termését begyűjtik és biztosan beviszik az Új Élet „magtáraiba”. Ez a jó pásztor akla, amiről az Újszövetség beszél. Ez az Élő Test így nagyon is ideiglenes hidat képez a két kozmikus terület között. Ebben az Élő Testben megvan minden erő, amelyre a tanulónak szüksége van, hogy az élethez vezető hídon átmehessen. Ez a Test Európában alakult ki, hogy innen az egész világra kiterjedjen. Ébresztő felhívása az egész emberiségnek szól. Égi hajó.
Első kézből eredő ismeret
A rózsakeresztesek filozófiája szerint a Logosz tökéletes valóságának ismerete és tudása, amiben járatos az arra nemesedett tudat, az úgynevezett hermészi vagy pimanderi tudat, mely így közvetlen látomással tanulja meg a Teremtő összbölcsességét olvasni és megérteni.
Emberiség alatti természeti birodalmak
Az állatok birodalma azokból az erőkből keletkezett, illetve azok miatt fajult el, amelyek a mi alacsony vágyéletünk ösztönzésére áradnak belőlünk. Az énekesmadarak például a magasabb szépségélményre-vágyásból. A növényvilág a fákban a megszabadulás utáni bensőséges vágyunkat testesíti meg, míg a virágokban általában a tisztaság és világosság utáni vágyunk ölt alakot. A rovarok és mikroorganizmusok birodalma az emberiség gonosz érzéseit és ösztönhatásait testesíti meg, a gyűlöletet, a féltékenységet, a haragot, stb. Az ásványok birodalmát az ember mérhetetlen magányérzete hozta létre. Ez az érzés jellemzi világunk Istentől elkülönült emberének belső lényét. Az elementálok birodalma zabolátlan gondolkodási életünk következménye. Az önérvényesítésben létező énember életének következtében minden emberiség alatti birodalmat ugyanaz jellemez: minden forma és minden életösztön az önvédelemre és önkarbantartásra van beállítva, mindenki és minden a többiek költségén él és létezik.
Én
A dialektikus létterületen szerzett tapasztalatok összessége. Jelenleg az az erő, amely a személyiségembert a markában tartja.
Endúra
Az Én összetörésének útja, az énfeloszlatás ösvénye, az arany halál, amikor az ember átadja magát az őbenne lévő Másiknak, az igaz, halhatatlan embernek, a bensőjében lévő Krisztusnak. A „néki, a mennyei másiknak növekednie kell, nékem pedig alább szállanom, hogy ő élhessen” ige gyakorlata. Ez minden idők klasszikus útja, melyen a bukott, sötétségbe, szenvedésbe és halálba süllyedt ember élete teljes megfordításának tisztító tüze által feltámad igazi, halhatatlan lényében, és benne és vele visszatér az Atyához. Életutunk a dialektikán át az elhalálozás útja; az endúra az éntermészet önkéntes elveszejtésének a halála, mely a Másikban folytatott örök élethez vezet. „Aki az ő életét hajlandó elveszíteni énérettem, az megtalálja ezt.”
Eonok
a) a szentségtelen természeterők szörnyű képződményei, amelyek az idők során a bukott emberiség Istentől elrugaszkodott élete (gondolkodása, akarása, érzése, cselekvése és sóvár vágyakozása) következtében jöttek létre. Tizenkét fő csoportjuk különböztethető meg. A tizenkét eonnak eredetileg az volt a feladata, hogy vezesse az emberiséget, ám az emberiség évtízezredeken át tartó helytelen élete következtében elfajultak, s ellenállhatatlan, önfenntartó hatalmat alkotva a markukban tartva minden halandót, immár akadályozzák az emberiséget eredetileg előirányzott fejlődésében, mert arra kényszerítik, hogy a magavájta vészes kerékvágásban haladjon tovább, s így továbbra is a dialektika folyamatosan forgó kerekéhez maradjon kötve.
Az eonok tkp. emberi élet során felszabaduló különböző energiaformák – gondolatok, vágyak stb. – koncentrációi, és ideológiák, valamint vallásrendszerek összpontosulásában fejeződnek ki. Az eonokat szüntelenül „táplálni” kell. Szeretnék fenntartani magukat, és ezt csak azáltal tudják megtenni, hogy az emberek állandóan ellátják őket gondolatokkal és érzésekkel. Ez az oka annak, hogy az embert folyton erői kiadására (pocsékolására) ösztönzik. Mindenütt, ahol emberek küzdésre és cselekvésre egybegyűlnek, egy eont képeznek, és egy már meglévő eonra reagálnak.
b) szintén eonoknak hívjuk azt a téridőrendet uraló hierarchikus csoportot, amelyet dialektikus hierarchia illetve e világ fejedelme néven is emlegetnek. Ez a bukott emberiségből elszármazott legmagasabb érzékfeletti hatalmi csoportosulás egyesült az a) pont alatt ismertetett természeteonokkal, s a bukott, dialektikus világ felett így nyert luciferi főhatalmából kiindulva visszaél a természet és az emberiség erőivel, azokat saját sötét céljai érdekében megállás nélküli szentségtelen tevékenységre sarkallja. Ezek a lények az emberiség iszonyatos szenvedése árán szerzik meg maguknak a dialektika kerekétől való átmeneti függetlenséget, amelyet önfenntartási kényszerükben csak úgy tudnak megőrizni, hogy a világ szenvedéseit a végsőkig fokozzák. (Ezzel kapcsolatban lásd J. van Rijckenborgh: Leleplezés című könyvét, illetve Az eljövendő új ember című könyvében az első rész X. fejezetét.)
A teljesség kedvéért megjegyezzük, hogy a bukott ember minden gondolata, érzése, vágya és akarása – még azok is, amelyeket jónak tekint! – eonokat, azaz szentségtelen természeterőket hoz létre, amelyek aztán rajta is, másokon is eluralkodnak és fogva tartják a haláltermészetben. E szentségtelen természeti hatások mellett ide tartoznak az isteni, hétszeres Földkozmosz természeterői is, amelyek az ember számára szintén ellenségesnek mutatkoznak, mert bukott állapota következtében az ember a bolygói kozmosz összhangját folyvást zavarja, természeti törvényeit pedig áthágja.
Építmény négyzete vagy négyszöge
A 4 tökéletes szám, a kocka alapja; vagyis az elmúlhatatlan épület csakis a Krisztusból jövő erőből alakulhat ki. Aki valóban a szőnyegen áll, az megtalálta az építésnek ezt a tiszta négyzetét. Ez azt jelenti, hogy az egész, négyszeres személyiség, tudatos kapcsolatban a három őserővel, mely a világmindenséget tartja és megnyilvánítja, munkáját az örökkévalóság körében végzi.
Értelmes-erkölcsös
A Szellemi Iskola ezzel azt akarja kifejezni: az ösvény követelményeinek belátása és megértése az ész és az érzés által, amire a gnosztikus érintés tett képessé.
Étertest
Étertest (vagy élettest): a személyiség azon járműve, finomanyagi teste, amelyben az életenergia jut kifejezésre. Az étertest az anyagtest megformálója, mely a különböző finomabb testekben húzódó erővonalak szerint épül fel. Ez a szerkezet látja el élettel az anélkül holt anyagot, ez tesz lehetővé minden gyarapodást. Kb. öt centiméterrel nagyobb az anyagtestnél. A megújult étertest viszont a halhatatlan lélek köntöse.
Ezoterikus csillagév
Kb. 26000 év, a megnyilvánulás úgynevezett nagyobb napja, melynek végén újabb termést kell behordani az Úr magtáraiba. A korszakok hullámzásában, melyen az emberiség tapasztalatútja vezet át, az ember lényében bizonyos tulajdonságoknak kell kifejlődniük. Aki azt bizonyítja, hogy a korszakban a nagy Istenterv kozmikus követelményeinek valamelyest megfelel, alkalmat kap arra, hogy a választott úton egy lépéssel tovább haladjon. Különösen ezeknek szól aztán a felhívás: „Egyengessétek Uratok útját, gyújtsátok meg a lámpásaitokat, mert sem a napot, sem az órát nem tudjátok, amikor a vőlegény eljön”. Az Élő Víz kiöntése a Vízöntő (Aquarius) által az ébresztő és segítő szeretetvilágosság beáramlása mindenkibe, aki kész, aki pozitívan reagál és felismeri őt, aki újra eljött, hogy hazavigye az elveszett bárányokat.
Felső terem
a) Mikrokozmikusan a főszentély;
b) a gnosztikus élő test arany feje.
Fénylélek
A katár Perfektek legfőbb célja. Így nevezték a katár testvérek Ká-t, a Fekete Oziriszt, Isten igazi Fiát. Az Ifjú Gnosztikus Szerzet filozófiájában „életet adó szellemről” beszélünk.
Fiat
Szó szerint: Legyen! Isten alkotó igéjének a jelölése. Az Egyetemes Logosz önmegnyilvánító tette.
Foyer Catharose De Petri
A nyugat-európai Misztériumiskola jelentős fókusza Cauxban, Svájcban, a Genfi-tó fölött.
Főszentély és szívszentély
Az ember feje és szíve arra hivatott, hogy Isten emberben folytatott működésének megszentelt munkahelye legyen, ha az ember helyreállította a kapcsolatot a szellemmel, Pimanderével. E magasztos rendeltetésnek megfelelően a fej és a szív az endúra ösvényén átélt teljes, alapvető és szerkezeti megtisztulás után újra igazi szentéllyé egyesül Isten, valamint annak a világért és emberiségért folytatott fáradozása szolgálatában. Amikor a komoly tanuló rájön erre, akkor ez állandó ösztönzést jelent számára, hogy teljes gondolat- és érzelemvilágát, egész akarati működését, és valamennyi cselekedetét megtisztítsa minden olyasmitől, ami gátolhatná abban, hogy eleget tegyen magasztos rendeltetésének.
Gnosztikus
A Gnózissal kapcsolatos, arra vonatkozó.
Gnózis
A Gnózis tudást, valódi belső ismeretet jelent. A Gnózis a legmasabb tudás, Isten ismerete, az isteni terv ismerete. A Gnózis Isten lélegzete: megnyilvánulás előtti állapotában a mindenség szellemi terve, minden dolog forrása, a Logosz. A Gnózis megnyilvánulva szellemi erő, szeretet, világosság, és egyetemes bölcsesség képében jelenik meg. A Gnózis megnyilvánulásának legmagasabb szintje az Egyetemes Szerzet sugártere, az aktuális Szellemi Iskola erőtere, melyben Krisztus testé lesz. A Gnózis végső soron az emberben megszülető, Istentől származó eleven ismeret, amelyben azok részesülnek, akik lélek-újjászületés révén belépnek Isten fényszületésébe, a pimandrikus tudatállapotba.
Gonosz elleni harc
Az aurikus lény, a dialektikus felettes én nem gonoszságra ösztönöz, hanem dialektikus jóra, illetve aránylag jóra, világunk látszat-jóságára. Az embert állandó művelődésre, önmegjavításra próbálja serkenteni. Ezáltal azonban ő is ehhez a dialektikus, eföldi körforgáshoz köti, ahelyett hogy valódi céljára, az Istenhez való visszatérésre sarkallná.
Gyújtópontok
A külvilág felé Lectorium Rosicrucianumként fellépő nyugat-európai misztériumiskola különböző szellemi munkahelyei, ahol a Gnózis fényerői erősen összpontosulva működnek. Ilyen gyújtópontok Hollandiában, Németországban, Svájcban, Franciaországban, Magyarországon (Úny községben) és más országokban találhatók.
Haláltermészet
Élni – valóban élni! – az öröklétet jelenti. Jelenlegi létterületünkön azonban a szüntelen változás és felmorzsolódás törvénye uralkodik. Ami itt megszületik, az léte első pillanatától kezdve az elmúlás útján halad. Amit tehát mi életünknek nevezünk, az csak látszatlét, tévedésben leledzés, amihez értelmetlen, sőt ostobaság ragaszkodni, ahogyan azt csaknem az egész emberiség teszi. Az összetöretés kínja, amely mindannyiunkat állandóan oly fájdalmasan érint, s ami ellen eredménytelenül próbálunk védekezni, csak arra akar bennünket a lehető legrövidebb úton megtanítani, hogy nem ez a dialektika, nem ez a haláltermészet az embernek szánt életterület, hanem az élet természete, az eredeti ádámi élettér, amelyet a Biblia a mennyek országának nevez. A minden lényben kiirthatatlanul benne munkáló ösztön, ami a tartós boldogság, az el nem múló szeretet és az örök élet keresésére serkenti, a benne nyugvó életmagból, az igazi, halhatatlan ember őselvéből ered. Ebből az ősatomból, a szív rózsájából, ebből a Krisztusatomból, ebből a rejtett birodalomból, „Isten országából, mely tibennetek van”, ebből fog a Gnózisban, a teljes életmegfordítás alapján a halhatatlan, valódi ember feltámadni, és visszatérni az élettermészetbe, az Atya házába.
Hermész Triszmegisztosz
A Háromszor Hatalmas. A magasztos szellemállapot jelölése, ahonnan többek között a Corpus Hermeticum 18 könyve ered, mely Jan van Rijckenborgh magyarázataival magyarul is megjelent (Az egyiptomi ős-Gnózis 1-4. kötet).
Hétkarú gyertyatartó
A hét világosság misztikus jelölése, mely a három szentélyben (fej, szív, medence) ég és a tizenkét aurikus fény nyomására, ösztönzésére meghatározza az emberi megnyilvánulást.
Hold-agytudat
Ősi tudat, mely a plexus solarisban (a napfonatban) lakozik, s a főszentélynek csak néhány központjában talál támaszpontot, amelyeket a Hold irányít. Ez volt az atlantiszi emberiség tudata az atlantiszi korszak közepéig. Ezt a tudati állapotot a nagyon primitív ravaszság jellemzi; ma is sok emberben működik.